Hopp til innhold

Norske gründere slår seg opp i Silicon Valley

En har allerede 600 ansatte og skal doble staben til neste år.
Andre har nettopp startet jakten på investorenes millioner. Vi har møtt fire norske gründere i Silicon Valley.

Gründere i Sillicon Valley

BYGGER SEG OPP: Børge Hald (over) har 600 ansatte i Softwareselskapet Medallia, Jostein Svendsen, Hanna Aase og Mathias Mikkelsen har alle klokkertro på sine apper.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Børge Hald kommer slentrende gjennom kontorlokalene sine. Her kryr det av unge mennesker med Mac. Noen sitter ved pulter i det store, åpne kontorlandskapet, men mange sitter i sofaen og jobber eller inne på møterom med fargerike vegger, lokalet og navnet på et land på døra.

Atter andre kobler av med fotballspillet som står i det åpne landskapet.

– De ansatte får selv bestemme hvordan vi skal ha det her, forklarer Børge Hald.

Han driver business midt i hjertet av Silicon Valley der kampen om talentene er den tøffeste. En kort spasertur unna ligger Facebooks hovedkvarter.
Her gjelder det å ha noe å tilby de en skal ansette.

– Vår største utfordring akkurat nå er å rekruttere flinke folk raskt nok. Vi skal vokse med 100 prosent til neste år, smiler Hald.

Vært på «dødens rand»

Selskapet han og kona Amy Pressman startet for 13 år siden har ikke alltid vært en dundrende suksess, men nå går det så det suser. Det har nylig hentet inn 50 millioner dollar i friske investorpenger.

– Vi har vært på dødens rand mange ganger. Noen ganger har vi måttet tenke helt nytt for å overleve. Mitt råd til dem som vil prøve seg er å gjøre som vi har gjort: Satse alt, kjøre på, men å komme seg ut i tide eller forandre strategien fullstendig dersom en feiler, sier Hald.

Medallia driver med kundekontakt på nett. Selskapet hjelper hotellkjedene Hilton og Four Seasons og selskaper som Lego med å ha fornøyde kunder.

– I dag holder det ikke å drive markedsføring. Dersom kundene dine ikke kan kommunisere med deg om varen eller tjenesten du leverer, går de rett på sosiale medier om de ikke er fornøyde. Vi tilbyr tjenester som gjør at for eksempel en hotellkjede kan snakke direkte med kundene og fikse det som ikke fungerte, sier han.

I Silicon Valley utenfor San Francisco holder Facebook, Apple og andre av verdens mest kjente selskaper til.
Men Norske grundere lykkes også der. 
Noen har allerede bygget selskaper som er verdt milliarder. Andre har bare såvidt begynt å jobbe med sin drøm.

LYKKES I USA: I Lørdagsrevyen møtte du flere norske gründere som prøver seg i USA. Blant dem er Børge Hald.

Børge Hald kom til USA som student og har bodd her lenge. Etter å ha jobbet noen år i Boston Consulting Group bestemte han seg for å starte for seg selv.

– Vi hadde en idé om hva vi ville gjøre. For meg er ikke stor publisitet viktig. Jeg ønsker å jobbe med noe jeg tror på, sier han.

Basket og timelister

I Twitter-bygningen inne i San Francisco treffer jeg tre yngre nordmenn som har den samme drømmen som Børge hadde. Mathias Mikkelsen (24) er sammen med Christian Ringnes Jr. Og Christopher Onsrud så vidt i gang.

De tre har utviklet to apper med støtte fra Innovasjon Norge og satser alt på at det skal bli suksess.

Den sosiale appen Sporty gjør det mulig for folk å finne kjente og ukjente de kan spille tennis, basket og andre idretter med.

Men det Mathias og kompisene tjener penger på så langt er timeførings-appen Timely. Den gjør det mulig for konsulenter og bedrifter og føre timene til de ansatte i en enkel app.

–Vi lanserte ny versjon av Timely i forrige uke, og da økte antallet brukere fra 30 000 til 70 000 på en uke. Det er vi kjempefornøyde med, sier Mathias Mikkelsen gledestrålende.

Christian Ringnes jr. og Mathias Mikkelsen

SATSER: Christian Ringnes jr. og Mathias Mikkelsen har gjort det de kan for at deres app skal lykkes.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Det tok et helt år å nå de første 30 000, så nå føler han at det løsner, spesielt fordi Apple har fremhevet appen blant de 1,5 millioner appene de har i sin app-store.

Mathias Mikkelsen har satset remmer og tøy på prosjektet.

– Jeg solgte leiligheten i fjor for å matche et tilskudd vi hadde fått fra Innovasjon Norge. Det virker kanskje dramatisk, men ikke for meg. En gründer satser alt fordi en er helt sikker på at det vil bli suksess.

Mathias og kollegene er heldige og har fått kontor i inkubatoren Runway sammen med mange andre unge som satser på sine selskaper.

Vil gi verden videoprofiler

Silicon Valley er et slags sammenhengende forstadsområde som strekker seg sørover mot San Jose en halvtimes kjøring fra sentrum av San Francisco:
Menlo Park, der Facebook har sitt hovedkvarter, Palo Alto, der Stanford-universitetet ligger, Cupertino med Apple og Mountain view der Google holder til.

Palo Alto, som er hjertet av det hele er en liten universitetsby som virker svært rolig og harmonisk når en går nedover University Boulevard en vanlig formiddag.
Men inne på kafeene sitter mange og gjør langt mer enn å drikke kaffe.

Jostein Svendsen ville gjerne møte oss på University Cafe. Det er et sted som viser hva Silicon Valley handler om, mener gründeren i videoredigeringsselskapet WeVideo.

– Mange selskaper har vært startet på denne kafeen. Dette er en skikkelig smeltedigel.

Lokalene til selskapet Medallia

PASSER PÅ DE ANSATTE: Nøtter og snacks er gratis, og gir energi til lange arbeidsdager. Her hos selskapet Medallia.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Her møtes partnere og kunder. Kafeen illustrerer hva som er styrken med Silicon Valley. Her kan en møtes uformelt og samtidig diskutere business, forklarer Jostein.

Kafeen bærer ikke preg av at millioner skifter eier over bordene. Ingen som driver seriøs business går i dress og slips i Silicon Valley. Da ser det ut som du prøver for hardt og har for liten selvtillit, sier mange vi snakker med.

Jostein Svendsen går i jeans og er strålende fornøyd med sine tre første år her.

–Jeg trives med omgangsformen. Her kan man gå på kafe, være sosial og ha viktige møter på en gang.

Norske Jostein Svendsen har reist til USA og satset på sin selskapet WeVideo

SATSER: Jostein Svendsen har fått selskapet WeVideo til å lykkes.

20 millioner på seks måneder

WeVideo går også godt. Svendsen var med på å starte den enkle videoredigeringsappen i Norge, og den var i første omgang rettet mot barn og unge og skoleverket hjemme i Norge

– Da vi bestemte oss for å ta selskapet ut i verden var jeg overbevist om at det var hit til Silicon Valley vi måtte, sier han.

Jostein Svendsen kom til USA med penger fra Innovasjon Norge. Etter hvert lanserte han WeVideo på Youtube, og da økte antallet brukere raskt.

– Da vi etter hvert fikk til strategiske samtaler med Samsung, Google og Sony ble det mye lettere å hente inn kapital. Vi klarte faktisk å hente 20 millioner dollar bare seks måneder senere, sier han.

Hard jobb med drømmen

Det er bare tre minutter å gå til en annen kafe i Palo Alto der Hanna Aase sitter og har møte med de polske utviklerne sine.

– Push-notifications er nede, og det er et par andre ting vi også må fikse, sier hun.

Aase har bare vært her i et par måneder, men som alle andre gründere har hun
klokkertro på sitt prosjekt. Wonderloo er en app som gjør det mulig for folk å ha egne videoprofiler på nett og bli kjent på den måten.

– Ideen kom nok fra å vokse opp i Kristiansand og ha lyst til å være en del av en større verden. Da ble konklusjonen at for å treffe andre så må en se hvem du er.

– Føler du at din idé er helt unik?

– Foreløpig er vi de eneste som har konseptualisert dette med at alle kan ha en videoprofil på nett. Jeg tror dette er neste steg på sosiale medier, sier Aase.

Hanna Aase

HAR TATT SJANSEN: Hanna Aase prøver sin idé på det amerikanske markedet.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Jobber hardt

Hun er i godt humør. Samme kveld som vi møter henne skal hun på en fest der investorer som er involvert i Facebook kommer.

– Man må jobbe veldig hardt for å finne penger. Dessuten må en være kjapp. Du vet ford aldri om noen andre jobber med lignende ide som din, sier hun.

Hanna har bare være her et par måneder og bodde i New York.

Det er tøft å hente inn penger.

– Det er veldig mange om beinet på det å få funding. Man må begynne med å skaffe seg et kontaktnett av folk som følger visjonen din. Det er det jeg jobber med nå. Du må gi investorer eierandeler i selskapet ditt. Det finnes såkalt advisory equity. Da får noen eiendeler i selskapet mot å hjelpe deg å komme videre.

Hanna Aase har hentet inn et par millioner kroner så langt.

– Jeg synes et par millioner mye penger, men vi trenger mye mer, sier hun.

Ballbasseng for de ansatte hos Medallia

MORO FOR DE ANSATTE: Hos Børge Halds Medallia har de ansatte et eget ballbasseng å koble av i.

Foto: Tove Bjørgaas / NRK

Verdt mer enn en milliard

Børge Hald har etter 13 år med Medallia fått inn 105 millioner dollar til sitt selskap. Nå vokser de voldsomt og har store planer for framtida.

– Jeg liker ikke å snakke om hva vi er verdt, for målet vårt er jo ikke å selge. Målet er å komme opp på et nivå der vi omsetter for opp mot 20 milliarder dollar i året, sier han.

Han sliter mest med å finne de beste ingeniørene i markedet til selskapet sitt, for en er avhengig av ingeniører i absolutt verdensklasse for å konkurrere på toppnivå innenfor Software i Silicon Valley.

Men Børge Hald har for lengst funnet sin spesielle løsning på den utfordringen:

– Kjerneingeniør-temaet i Medallia er fra NTNU i Norge. Der utdannes utrolig gode ingeniører. Vi har klart å konkurrere ved å hente ingeniører fra Norge, sier han og kommer med en oppfordring.
– Norske ingeniører: Hvis dere hører på. Ta dere en tur hit!

SISTE NYTT

Siste nytt