I alt 54 lyntog må tilbakekalles av sikkerhetsgrunner, kunngjorde togprodusenten China CNR fredag. Ifølge selskapet er det funnet flere feil på togsettenes signalsystemer, sensorer og kommunikasjonssystemer.
- Les også:
- Les også:
Tilbakekallingen kommer bare tre uker etter at 40 mennesker ble drept i en kollisjon mellom to høyhastighetstog, en ulykke som har utløst voldsom debatt om det kinesiske prestisjeprosjektet.
Kinas mål har vært å bygge ut verdens mest omfattende nettverk for høyhastighetstog, men nå er alle nye jernbaneprosjekter lagt på is inntil videre.
Samtidig er lyntogene pålagt å kjøre saktere, og en omfattende gransking av sikkerheten på høyhastighetsbanene er i gang.
Nettstorm
Kinas høyhastighetsprosjekt ble inntil nylig løftet fram som en nasjonal stolthet og et symbol på en rivende teknologisk utvikling i Kina. I dag er det derimot i ferd med å bli en byrde for det kinesiske lederskapet.
Problemene har også fått kinesisk presse og kinesiske nettbrukere til å rette oppsiktsvekkende hard kritikk mot styremaktene. Blant annet er landets ledere blitt beskyldt for å la sikkerheten fare til fordel for rask utvikling.
Kinas raskt voksende mikrobloggtjenester, deriblant Weibo, har bidratt til å forsterke inntrykket av folkelig misnøye.
«Var ikke lokomotivene av den mest avanserte typen og tatt i bruk først etter mange tester? Så hvorfor ble problemene oppdaget først etter at de ble tatt i bruk? Litt av et mirakel», skriver en av Weibos brukere.
«Kan vi tilbakekalle jernbanedepartementet også?» spurte en annen bruker på nettstedet.
Ledelsessvikt
Ifølge kinesiske tjenestemenn var kollisjonen i juli forårsaket av et lynnedslag som førte til signalfeil. Men kommisjonen som nå gransker ulykken, mener også å ha påvist ledelsessvikt.
– Det var alvorlig svikt i systemet som førte til utstyrssvikt. Samtidig er det avdekket problemer med redningsinnsatsen og sikkerhetsledelsen etter at svikten inntraff, sier arbeidsmiljøminister Luo Lin, som leder granskingen.
Han fastslår at den alvorlige togulykken kunne vært unngått. Kina har arbeidet med utviklingen av høyhastighetsnettet i en årrekke, og bare i fjor ble det investert hele 650 milliarder kroner i sektoren.
Tanken har vært at de nye hurtigtogene skal kunne måle seg med Japans lyntog. I Japan har det imidlertid ikke vært én eneste alvorlig ulykke på høyhastighetsbanene siden lyntogene begynte å gå i 1964.
På vent
Ifølge analytiker Lu Zhou er fredagens tilbakekalling av 54 lyntog bare nok et tegn på dystre utsikter for det kinesiske høyhastighetsprosjektet.
– Regjeringen har plutselig satt på bremsen, sier Lu.
Det som skulle vært «det store spranget» innenfor togtransporten, er brått forvandlet til stillstand som kan vare i flere år, mener han. «Det store spranget» er navnet på Mao Zedongs katastrofale forsøk på å forvandle Kina til en økonomisk stormakt på slutten av 1950-tallet.
Lu Zhou tror likevel at jernbaneinvesteringene i Kina vil komme i gang igjen på sikt.
– Kinas jernbanesystem kan tross alt ikke vende tilbake til fortidas slitne grønne vogner, sier Lu