Hopp til innhold

Netflix – the comeback kid

Ledelsen i Netflix fikk sine egne kunder til å flykte og aksjekursen til å stupe for to år siden. Men i dag er hjemmet til House of Cards ett av verdens mest vellykkede selskaper.

Netflix-sjef Reed Hastings

Netflix-sjef Reed Hastings viste seg å ha en plan, selv om ingen trodde han hadde det.

Foto: Julie Jacobson / Ap

Claire og Frank Underwood i House of Cards

Claire og Frank Underwood i House of Cards.

Foto: Nathaniel E. Bell

Francis Underwood er luring, men det er også toppsjefen for selskapet som fikk laget House of Cards. Netflix-sjef Reed Hastings får dobbelt så høy lønn i år som i fjor. Det har han trolig fortjent.

For selskapet han leder er ett av verdens mest vellykkede. Antall abonnenter steg med 11 millioner til 44 millioner på verdensbasis i fjor. Og den enorme oppmerksomheten skyldes andre sesong av House of Cards.

Netflix-aksjen med nærmere 300 prosent i fjor på grunn av disse forventningene.

I går ble den omsatt for 433 per aksje på NASDAQ-børsen etter å ha steget med ytterligere 18 prosent siden nyttår.

Røde konvolutter

Men suksessen har ikke alltid vært like stor for Netflix. Sommeren 2011 spådde mange analytikere selskapet nord og ned. Men først litt historie:

Selskapet slo seg voldsomt opp i video og DVD-utleiemarkedet i USA på 2000-tallet.

NRKs korrespondent slo av en prat med stjernene fra den amerikanske TV-serien «House of Cards». Fredag 14. februar er det premiere for seriens andre sesong.

Allerede i 2006 var Netflix et fenomen. En trengte ikke lenger å gå ned til videosjappa for å leie kveldens film. En trengte ikke lete seg igjennom endeløse hyller med DVD-er, glemme å levere dem tilbake og få straffegebyrer.

Netflix tilbød DVD-utleie på nett. Der kunne kundene registrere seg som abonnenter og lage en liste over hvilke DVD-er de ønsket å leie. Du kunne velge ulike planer og få tilsendt en eller flere DVD-er i slengen i små røde Netflix-konvolutter.

Glemte du å sende filmene tilbake, fikk du ikke tilsendt flere.

Nettstedet foreslo dessuten filmer du burde se ut fra din profil, og ble ikke minst derfor svært populær.

Netflix' røde DVD-konvolutter ble så populære at selskapet i 2007 snart var den aller største kunden til det amerikanske postvesenet, US Postal Service.

Spiste seg selv

Reed Hastings, Netflix-sjef

Netflix-sjef Reed Hastings får dobbelt så høy lønn i år som i fjor. Det har han trolig fortjent.

Foto: FRED PROUSER / Reuters

Men noe var i ferd med å endre seg, og det skjønte Reed Hastings raskere enn de fleste. Strømming av filmer og TV-serier kom som en kule, og Netflix skjønte at dette var framtida lenge før både sine egne kunder og analytikerne.

I 2011 delte Hastings selskapet i to. Den ene delen skulle fortsette å leie ut DVD-er til grunnfjellet av kunder. Den andre skulle strømme innhold på nettet. En kunne abonnere på den ene eller begge tjenestene, men de to selskapene skulle konkurrere med hverandre om kundene.

Det ble ramaskrik i USA den dagen i 2011 da Netflix annonserte at prisen på et månedsabonnement på DVD-utleie skulle settes opp med 60 prosent.

800.000 kunder sa takk for seg, og Netflix-aksjen stupte fra 300 dollar til 53 dollar.

Katastrofal ledelse av et selskap, mente ekspertene og gjorde historien om Netflix til en casestudie ved Harvard Business School.

Men ledelsen i Netflix hadde en plan. Den hadde bestemt seg for å tvinge sine egne kunder over til strømmetjenester, og det før de selv skjønte at det var bedre å se film på nettspilleren enn på DVD.

Etter kort tid lanserte Netflix en ny og mye bedre nettspiller. Her kunne en strømme filmer langt mer effektivt enn hos konkurrentene.

I februar i fjor lanserte så selskapet sin første egenproduserte serie. House of Cards ble en umiddelbar suksess. Amerikanerne elsket «binge-watching», altså å kunne se alle episodene i en serie med en gang.

Orange is the New Black, en dramakomedie med handling fra et kvinnefengsel utenfor New York som ble lansert i juni i fjor, er også blitt populær.

Og med de nye 13 episodene av House of Cards som legges ut i dag, er det ventet at Netflix vil få mange nye kunder i flere land.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

House of Cards

House of Cards har blitt en enorm suksess og strategien til Netflix har blitt genierklært.

Foto: Netflix

Slo Amazon og HBO

I dag hyller etterpåkloke medieanalytikere strategien til Netflix. Selskapet skjønte at det måtte endre strategi for å vinne konkurransen i et mediemarked i rask endring. Det gjorde Netflix.

De får nå mer enn to millioner nye strømmekunder hvert kvartal, mens de mister 400.000 DVD-abonnenter.

Netflix klarte å omskape seg før konkurrentene Amazon, Hulu og HBO kom dem i forkjøpet.

I dag ligger selskapet godt foran disse i løypa, og har annonsert at de vil bruke mer enn 18 milliarder dollar på å produsere eget innhold bare i år.

Netflix selger tjenestene sine til stadig flere land, blant annet til Norge. Her i landet er rundt 400.000 husholdninger allerede Netflix-abonnenter og hele 54 prosent av de mellom 18 og 29 år sier de bruker Netflix.

Selskapet opererer i Canada, Mexico og flere andre land i Sør-Amerika, i Norden, i Nederland og på De britiske øyer. USA er stadig det klart største markedet, men flere europeiske land vil følge.

SISTE NYTT

Siste nytt