Flere aksjeeiere i McDonald's gikk nylig sammen for å råde selskapet til å endre bruken og retningslinjene for plastsugerør.
Forslaget, som blant annet gikk ut på å rapportere om bruken av plastsugerør, ble tatt dårlig imot av selskapets sentralstyre under deres årlige møte, som støttet forslaget med magre åtte prosent, skriver BBC.
Samlet en halv million underskrifter
Det er på det amerikanske føderale tilsynet SECs (Securities and Exchange Commission) hjemmeside, at aksjeeierne har publisert et brev til McDonald's, hvor de oppfordrer bedriften til å endre holdningene til plast.
Det miljøforsvarende selskapet SumOfUs har i lengre tid forsøkt å presse matkjeden til å slutte med bruken av plastsugerør, der de vil øke fokuset på miljøkonsekvensene det kan forårsake.
Gjennom en underskriftskampanje på nett, har de også samlet inn bortimot 500 000 signaturer.
– Vi håper McDonald's vil ta dette problemet alvorlig, og vi ser frem til at de vil rapportere om når de vil sette i gang endringer, sier forkjemper i SumOfUs Sondhya Gupta til BBC.
I brevet heter det at McDonald's «har mulighet til å forbedre merkevarene sine gjennom å kunne ble ledende i sluttbruken av plastsugerør».
I tillegg ble det foreslått at selskapet skulle komme med forslag til hvordan plastsugerør skulle erstattes, samt gjøre rede for hvilke konsekvenser det ville få dersom de sluttet med det.
Forbrukerne reagerer
Hos konsernets ledelse er forslaget om rapportering om sugerørsbruken derimot mindre populært.
– Forslaget er unødvendig og overflødig i forhold til våre eksisterende praksiser og initiativer. Det har liten hensikt både for selskapet, aksjeeiere og for våre kunder, heter det i en uttalelse fra styret i selskapet.
Bedriften understreker at de allerede har satt seg et mål for 2025: All emballasje (inkludert sugerør) skal komme fra fornybare, resirkulerte eller godkjente kilder. I tillegg skal bedriften ha startet testing av papirsugerør i Storbritannia.
I brevet uttrykker aksjeeierne også bekymring for at McDonalds kan gå på en baksmell, med tanke på at kundene vil reagere på manglende miljøengasjement.
Det virker som at bekymringen kan være reell. hvor flere forbrukere på kort tid har reagert på Twitter.
«De vil ikke forby sugerør. Da er det på tide å forby McDonalds».
«Jeg hørte McDonalds ikke bryr seg om havskilpadder. De har stemt for å beholde sugerør i alle restaurantene sine #droppsugerøret».
«Hvor mye mer plast skal vi ha i havet? Kom igjen, McDonalds, tenk forskjellen det kan gjøre hvis dere går med på det.»
Det er likevel flere tegn til at både forbrukere, politikere og virksomheter tar tak i det økende plassproblemet – og spesielt når det gjelder plastsugerør.
I Storbritannia har politikere diskutert et forbud, mens blant annet hotellkjeden Hilton har også kommet med et løfte om å forby bruken av plastsugerør på 650 hoteller rundt om i verden.