Hopp til innhold

Ny gransking av «Estonia»: Ingen tegn til eksplosjon

Det er ingen tegn til at det skal ha skjedd en eksplosjon om bord i «Estonia». Det er foreløpig konklusjonen etter nye bilder fra vraket.

I dag legger havarikommisjonene i Sverige, Finland og Estland fram foreløpige konklusjoner etter sine undersøkelser av Estoniaforliset. I den forbindelse presenterer de nye bilder av vraket.

Var ikke sjødyktig

Havarikommisjonens leder sier båten aldri skulle vært godkjent.

«Estonia» var ikke sjødyktig, heter det i konklusjonen fra kommisjonen, melder Sveriges Radio. Kommisjonen skriver at en inspeksjon av baugseksjonen aldri var blitt utført og at båten derfor ble feilsertifisert.

– Hvis regelverket hadde blitt fulgt, er det sannsynlig at denne ulykken ikke hadde skjedd, sier havarikommisjonens leder Jonas Bäckstrand.

Etterforskerne mener det ikke er noen tegn til en eksplosjon. Det er heller ingen tegn til at «Estonia» skal ha kollidert med noe, sier de.

«Estonia» med skader på dekket på babord side.

På babord side av vraket ser man en tydelig sprekk ved sjette dekk.

Foto: Safety Investigation Bureau

Over 45.000 nye bilder har gitt mye informasjon om skadene på fartøyet.

– Det er mange bilder der man tydelig ser detaljer på fartøyet. Man får et overblikk som gjør at man lettere kan bedømme hvilke skader båten har, sier Bäckstrand.

Han sier bildene vil kunne gjøre det enklere å forstå hva som skjedde da passasjerfergen sank.

Etterforskerne konkluderer med at «Estonias» skader samsvarer med fjellformasjonene på bunnen, og ser ingen grunn til å stille spørsmål ved konklusjonene i rapporten skrevet i 1997.

I dag legger tre havarikommisjoner fram nye bilder av «Estonia».

Bildene viser hvordan vraket ligger på 80 meters dyp.

Foto: Stockholm University

Samtidig understreker de at konklusjonen er foreløpig, det er fremdeles mye arbeid som gjenstår. Den endelige konklusjonen til de tre havarikommisjonene skal etter planen legges fram i 2024.

852 døde

852 personer omkom da Estonia sank en høstnatt i 1994. Bare 137 mennesker overlevde katastrofen. Baugporten løsnet i kraftig uvær, og store mengder vann fosset inn på bildekket, noe som fikk fergen til å kantre.

Blant de døde var seks nordmenn.

I slutten av mai i fjor gjennomførte Estlands havarikommisjon en laserskanning av vraket. Den har vært grunnlaget for en ny undersøkelse av forliset der det tas i bruk såkalt fotogrammetri.

Dette er en teknikk der det tas mange bilder som igjen settes sammen til et 3D-bilde, skriver NTB.

Dokumentar avslørte nye hull

Bakgrunnen for de nye undersøkelsene var den prisbelønte dokumentarserien «Estonia – funnet som endrer alt» fra 2020. Bildene i dokumentaren viste blant annet to hull i skroget, som tidligere ikke har vært kjent.

Det førte til spekulasjoner om at årsaken til forliset kan ha vært en annen enn det den internasjonale havarikommisjonen hadde konkludert med. Den mente at baugporten på fergen åpnet seg på grunn av underdimensjonerte fester og lås.

«Fra Estonia – funnet som endrer alt» Dplay / Monster

Et fire meter langt hull ble oppdaget i skroget til «Estonia» i 2020.

Foto: Fra Estonia – funnet som endrer alt / Dplay / Monster

I november 2021 oppga den svenske havarikommisjonen at de nye hullene trolig var forårsaket av klipper på havbunnen.

Journalistene bak dokumentaren ble dømt til 40 dagbøter i Sverige for å ha brutt gravfreden som svenske myndigheter har vedtatt skal gjelde ved vraket. Dommen er anket av aktor som mener straffen er for mild.

Hadde fraktet militært materiell

Under arbeidet med den nye rapporten bekreftet det svenske forsvaret overfor havarikommisjonen at de hadde brukt båten til det de kalte en handfull hemmelige, militære transporter.

Forsvaret hadde blant annet en avtale om at Tollvesenet ikke skulle kontrollere deres last.

Ingen slik transport skal imidlertid ha funnet sted i løpet av ulykkesnatten i 1994, ifølge forsvaret.

SISTE NYTT

Siste nytt