Fergen hadde et fire meter stort hull i skroget da den sank. Det kom fram i en dokumentarfilm som ble laget tidligere i år. I forbindelse med filmen tok dykkere seg ulovlig ned til vraket og filmet skroget.
En internasjonal etterforskningsgruppe slo i 1998 fast at feil ved baugportene var årsak til ulykken. Granskingen viste at det var svikt i låsene og festene på baugporten.
Gravplass
Ingen har vært nede ved vraket siden gravfredspakten ble undertegnet i 1995. Det var Sverige, Finland, Estland, Latvia, Danmark, Russland og Storbritannia som inngikk avtalen. Den erklærer Estonia som en fredet gravplass og forbyr all dykking ved vraket. Skipet ligger i internasjonalt farvann.
Nå har Sveriges havarikommisjon bestemt seg for å finne ut hvordan det nyoppdagede hullet i MS Estonia oppsto.
– Vi har ikke kommet fram til at vi må gjennomføre nye dykk, men vi utelukker ingenting. Det sier generaldirektør Jonas Bäckstrand i havarikommisjonen til svenske Ekot.
Han sier at de først og fremst vil analysere Estonias tegninger og konstruksjon for å utrede hvordan hullet i skroget kunne oppstå.