Hopp til innhold

Kvinner uten hjelm skaper debatt

En tragisk trafikkulykke har satt i gang debatten i India: Er det kvinnediskriminerende å la kvinner få slippe hjelm når de er sitter på en motorsykkel?

Kvinner uten hjelm India

Et vanlig syn i indiske bygater: Mannen sitter foran med hjelm og kvinnene bak uten.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Joar Hoel Larsen
Foto: NRK

Aryan Vajpayee var nygift, men er nå enkemann. For noen dager siden ble hans 19-år gamle kone drept i en motorsykkelulykke.

Aryan som kjørte sykkelen ble reddet av hjelmen. Kona Pooja hadde ikke hjelm.

I fjor mistet 64 hjelmløse kvinner i New Delhi livet i motorsykkelulykker. Pr 15. oktober i år var tallet 43.

Nå går myndigheten inn for at også kvinner på motorsykkel må ha på seg hjelm.

Kvinner uten hjelm i India

Yngre som eldre benytter seg av fremkostmiddelet. Men det kan være noe å hente på trafikksikkerhetstiltak.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Rundt regnet blir 125.000 mennesker hvert år drept i trafikken i India. 522 av dem mistet livet på en tohjuling i hovedstadstrafikken.

I det store bildet er de få, men ifølge doktor M C Misra på AIIMS Trauma Center mottar sykehuset 10.000 pasienter med hodeskader hvert år.

– Et flertall av disse er kvinner som sitter bakpå motorsykler - uten hjelm på hodet, sier han til The Times of India .

Kvinnediskriminerende

Stadig flere indere er motstandere av at kvinner er unntatt fra reglen om å bruke hjelm.

Det i utgangspunktet sikkert velmente fritaket er delvis begrunnet i et noe foreldet kvinnesyn. Det blir trangt under hjelmen i den til tider ekstreme Delhi-varmen. Sminken renner, frisyren blir ødelagt og smykker og piercing gjør vondt.

I tillegg er hjelmen ofte i veien hvis hun har et barn på fanget når familien er på tur.

Et ytterligere problem er at mange indiske kvinner går i sari, et langt silkestykke som er løst drapert rundt kroppen, omtrent som en kjole. Det gjør at de kjører «damesadel».

Det vil si at de sitter sidelengs, med begge bena på den ene siden av motorsykkelen, hvilket gir dårligere balanse samtidig som det reduserer deres mulighet til å holde seg fast.

Rettslig oppgjør

Kvinner uten hjelm India

Bymyndighetene i New Delhi kan komme til å revolusjonere hjelmbruken for kvinner.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Nylig gikk en dokumentarfilmregissør til sak mot staten og gjorde forskjellsbehandlingen på hjelmbruk til et likestillingsspørsmål.

– Er et kvinneliv mindre verdt enn en manns? Når ulykken inntreffer blir menn og kvinner påført de samme skadene uavhengig av kjønn, var Ulhas P R sitt argument, og han henviste til grunnloven der det heter at ingen skal
forskjellsbehandles på grunn av kjønn, rase, religion eller kaste.

Likhet for loven på dette punkt vil i tillegg sende et viktig symbolsk signal om at kvinner i det indiske samfunnet har samme status som menn.

Det er ikke alltid dét poenget kommer like klart frem.

Velstandsfenomen

Betydelig økonomisk vekst de siste årene har ført til at millioner av indere har fått bedre råd. Det har ført til en enorm økning i antall motorkjøretøy.

Det skal være over 11 millioner registrerte privatbiler, busser, motorsykler, trehjulsdrosjer og lignende i Stor-Delhi, som har nærmere 22 millioner innbyggere.

Mye av den offentlige kommunikasjonen går fra forstedene og inn mot sentrum. Arbeidstagere, studenter og skoleelever som må på tvers, får en tidkrevende reise, med flere bytter og som regel ny billett hver gang.

I en slik situasjon blir en motorsykkel en smidig og billig løsning. Og jo flere på motorsykkelen, dess bedre. Penger spart er penger tjent.

En ny liten motorsykkel koster en 5-6000 kroner i India, en investering stadig flere får råd til.

Motorsykkel i India

En far på vei med sine barn til skolen. Ikke særlig trygt for liten eller stor.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Hjelm/ikke hjelm

Men det er altså bare mannen som må ha hjelm. En familie på motorsykkeltur er et svært vanlig syn i India. Far som kjører har hjelm. Mor og de to-tre barna har ikke hodebeskyttelse.

Noen ganger, hvis for eksempel mor ikke er med, er det viktig for far å høre hva barna sier. Da kjører også far uten hjelm.

Da kan han få 100-1000 rupies i bot, alt etter alvorets karakter. Rundt 10 kroner hvis han kjører sakte og forsiktig, over 100 hvis han råkjører i sikk-sakk og setter eget, og andres, liv i fare.

Mannlige motorsyklister er imidlertid av den oppfatning at de kjører mer defensivt og tar færre sjanser når de har ektefelle eller barn, uten hjelm, på sykkelen.

Ingen støtter hjelmunntak

Anubhav Kapoor (t.h) og Shrisati Kundalia

Shrisati Kundalia (t.v.) og Anubhav Kapoor mener det logiske hadde vært om begge kjønn var pålagt hjelmbruk.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Shrisati Kundalia er ung og kvinnelig passasjer uten hjelm, men er tilhenger av påbud:

– Vi er jenter og vi «ruler» verden. Så hvis ikke vi tar vår sikkerhet i egne hender: Hvem vil da gjøre det? sier hun til NRK.

Kjæresten, Anubhav Kapoor er enig.

– Kvinner bør bruke hjelm, det er en veldig god idé. Det dreier seg om sikkerhet. Alle bør bruke hjelm, sier han.

Familien Basudeo er også ute og kjører. Mannen har hjelm, mens kona Rajni ikke har det. Og ingen av barna.

De følger jo bare reglene som myndighetene har fastsatt, er forklaringen de gir NRK. Men Rajni er veldig klar på at hun burde bruke hjelm. Men så var det dette med praksisen da.

Kan bli endring

De folkevalgte i den indiske hovedstaden går nå inn for en lovendring. Retten, som behandler filmmaker Ulhas P R sin klage, har mottatt et skriv fra byrådet der det heter at de vil be de føderale myndighetene endre den indiske veitrafikkloven.

I november vil byretten ta kontakt med det indiske samferdselsdepartementet for å finne ut om det støtter en lovendring.

En lov om obligatorisk hjelmbruk for kvinner vil kunne redusere antall dødsulykker i Delhi, men ikke nødvendigvis antall ulykker. For det kan også hjelpe på med en holdningsskapende kampanje for bedre trafikkultur.

Raju og Rajni Basudeo

Ekteparet Raju (t.v) og Rajni Basudeo gjør som mange av sine landsmenn, hun dropper hjelmen, han tar den på når de er ute og kjører. Foreløpig er barna for små til å sitte bakpå familiens fremkostmiddel.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Bruk hjelm! Bruk hue!

Vi utenforstående utlendinger i Delhi er vitner til mye uvettig kjøring. Spesielt tar mange tohjulinger snarveier.

I New Delhi er det mange firefelts boulevarder med midtdelere som gjør at man må ta lange omveier til rundkjøringer i begge ender, dersom en bare skal 100 meter tilbake i feil retning.

Da kjører tohjulingene mot kjøreretningen de 100 meterne. Det skjer over alt, hele tiden, gjennomført og systematisk.

Man har med andre ord en konstant strøm av motgående, riktignok forsiktige, men villfarne, scootere og motorsykler der man skulle forvente at det ikke var møtende trafikk.

Trafikkreglene er til for å brytes - og andre har ansvaret!

Om å avpasse farten etter forholdene

En motorsykkelulykke i Mumbai, Indias nest største by, er et eksempel på dette.

En ung mann, nyutdannet lege, kjørte motorsykkel med mor bakpå da han veltet på grunn av et hull i veien. Han hadde hjelm og kom uskadd fra ulykken. Moren hadde ikke hjelm og ble drept.

Årsakssammenhengen er klar, men det er stor uenighet om hvem som hadde skylden og er ansvarlig for det som skjedde.

Kvinner uten hjelm i India

Motorsykkelen er et populært fremkomstmiddel for mange og en langt mer overkommelig investering enn bil.

– Veien var full av hull, sier den 24 år gamle Mahesh Patil.

– Jeg kjørte forsiktig, men mistet balansen og veltet. Jeg mistet moren min fordi de lokale veimyndighetene ikke har vedlikeholdt veien.

Politiet i Mumbai, derimot, ser det annerledes og har tatt ut tiltale.

– Ulykken skjedde på grunn av uforsvarlig kjøring. Selv om det er hull i veiebanen, er det den enkelte sjåførs ansvar å utvise forsiktighet når de kjører motorsykkel, sier Prakash Nilewad på Manpada politistasjonen i Mumbai til Times of India.

Aryan Vajpayee - enkemann

Motorsyklisten som nylig mistet sin kone i en ulykke i New Delhi er også tiltalt for uvettig kjøring, selv om årsaken helt åpenbart var dårlig vei.

Kvinner uten hjelm India

Det er ikek så greit å sitte tvers over sete med lange gevanter. Derfor brukes den gamle rideteknikken. Men særlig sikkert, er det ikke.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

En nokså nyåpnet trafikkbro hadde klare mangler. Elementene som broa er satt sammen av, var dårlig festet til hverandre og sementen som var brukt til å reparerer manglene, hadde gått i oppløsning.

Det ble en gleppe som Aryan Valpayee ikke var oppmerksom på eller så da det unge paret var på vei hjem fra Aryans svigerforeldre lørdag kveld.

Det er ingen tvil om at motorsyklisten ikke avpasset farten etter forholdene, men politiet i Delhi sier de vil undersøke om lokale veimyndigheter har neglisjert vedlikeholdet på den fem år gamle trafikkbroa.

Veistandarden er dårlig i India og respekten for trafikkreglene er lav. Når ansvarsfraskrivelse og fingerpeking i tillegg er utbredt, kan det synes vanskelig å få til bedring. Men Delhi-myndighetenes vilje til å påby kvinner å bruke hjelm, er et klart fremskritt i så måte.

SISTE NYTT

Siste nytt