Hopp til innhold

Kler seg som den kinesiske eliten – på 1600-tallet

BEIJING (NRK): Når Kina nå markerer seg sterkt i verden ønsker stadig flere kinesere å bære den nasjonale stoltheten på kroppen. Også en økende global kundekrets etterspør kinesisk mote.

Jian Xiangfu i tradisjonelle klær, kalt hanfu

NY TREND: Kinesiske ungdommer styrker sin identitet ved å gjenopplive eldgamle kles-tradisjoner

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Klesdrakten til Jian Xiangfu vekker oppsikt, selv i den kinesiske hovedstaden Beijing. Han er del av en trend blant noen kinesiske ungdommer, som kler seg slik den kinesiske eliten sist gjorde på 1600-tallet.

– Vi ønsker å gjenopplive denne historiske klesdrakten og gi den en ny plass i vår moderne hverdag, slik at folk kan forstå vår tradisjon og bli glad i den, sier Jian til NRK.

Jian Xiangfu får oppmerksomhet på gata i Beijing

HANFU: Jian Xiangfu får mye oppmerksomhet for sine klær, kalt hanfu, som sist var på mote på 1600 tallet, men håper de skal bli en del av moderne kineseres hverdag

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Han synes det er trist at den største etniske gruppen i Kina, kalt «hankinesere», av ulike historiske grunner har mistet sin kulturelle arv. .

– Når vi bærer disse klærne viderefører vi tradisjoner. Vi ønsker å videreføre visdommen og alt våre forfedre oppnådde, sier Jian.

Han blir ofte spurt om klærne er upraktiske og varme, men synes selv det er svært behagelig å kle seg i silke og lin.

– Jeg er stolt av å kle meg tradisjonelt, fordi jeg er stolt av min identitet, forklarer Jian.

Designeren PJ fra Atelier Rouge mener Made in China nå betyr kvalitet

MADE IN CHINA: Designeren PJ mener Kina står for innovasjon og at det er en utdatert oppfatning at «Made in China» betyr dårlig kvalitet.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Kvalitet

Også moderne kinesiske moteskapere boltrer seg i tradisjonelle elementer.

Designeren PJ er opptatt av historie fra nyere tid. Hun integrerer revolusjonære symbol fra Mao-epoken og den kinesiske arbeiderklassen i et moderne snitt.

Designeren PJ er inspirert av tradisjonelle Kina

INSPIRERT: Designeren PJ er inspirert av kinesiske detaljer og tradisjonelle arbeidsklær

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

– Kina-produserte ting kan både ha høy kvalitet og være veldig unike, og derfor har jeg alltid satset på å lage klær med kinesisk utgangspunkt, sier PJ, som står bak klesmerket Atelier Rouge.

Kina har i mange år vært verdens fabrikk, og har derfor vært forbundet med billig produksjon og lav kvalitet. Designeren ønsker å ta et oppgjør med denne oppfatningen av «Made in China».

Zhang Jingxi i design fra PJ

KINESISK DESIGN: Zhang Jingxi kler seg i moderne design med tradisjonelle element. Her i klesmerket Atelier Rouge.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

– Vi har veldig flinke folk som driver med nyskaping. Mange forstår nå at vi ikke står fast i en fortid da mange kinesere kopierte Vesten, men at vi både lager godt håndverk, og er innovative, sier PJ.

Erobrer verden

Sterk økonomisk vekst har skapt stor selvsikkerhet også i motebransjen og kinesiske kunder ønsker nå klær som gjenspeiler deres identitet.

– Kombinasjonen av egen tradisjon og moderne design gjør oss selvsikre og stolt over å være kinesiske, sier Xhang Jingxi, som er en av PJs kunder.

Idrettsklær fra designeren PJ

RØDT OG GULL: Tradisjonelle kinesiske farger som rødt og gull er populære i Kina. Medaljer på sportsjakkene skal gi bæreren følelsen av å være en vinner

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Kinesisk design inntar også verden, forteller Liu Feifei, som representerer motemagasinet Madame Figaro i Kina.

Liu Feifei representerer Madame Figaro i Kina

GLOBAL INTERESSE: Verden har fått øynene opp for kinesisk design, mener Liu Feifei, som representerer motebladet Madame Figaro i Kina.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

– Kinesisk mote markerer seg internasjonalt. Det betyr at kinesisk design nå blir eksportert til andre deler av verden. Kinesiske designere etablerer seg også i motebyene New York, London og Paris, sier Liu.

Hun forklarer at mange talenter i 20- og 30-årene har studert i utlandet og tar med seg sin kinesiske arv når de nå erobrer verden.

SISTE NYTT

Siste nytt