Klesdrakten til Jian Xiangfu vekker oppsikt, selv i den kinesiske hovedstaden Beijing. Han er del av en trend blant noen kinesiske ungdommer, som kler seg slik den kinesiske eliten sist gjorde på 1600-tallet.
– Vi ønsker å gjenopplive denne historiske klesdrakten og gi den en ny plass i vår moderne hverdag, slik at folk kan forstå vår tradisjon og bli glad i den, sier Jian til NRK.
Han synes det er trist at den største etniske gruppen i Kina, kalt «hankinesere», av ulike historiske grunner har mistet sin kulturelle arv. .
– Når vi bærer disse klærne viderefører vi tradisjoner. Vi ønsker å videreføre visdommen og alt våre forfedre oppnådde, sier Jian.
Han blir ofte spurt om klærne er upraktiske og varme, men synes selv det er svært behagelig å kle seg i silke og lin.
– Jeg er stolt av å kle meg tradisjonelt, fordi jeg er stolt av min identitet, forklarer Jian.
Kvalitet
Også moderne kinesiske moteskapere boltrer seg i tradisjonelle elementer.
Designeren PJ er opptatt av historie fra nyere tid. Hun integrerer revolusjonære symbol fra Mao-epoken og den kinesiske arbeiderklassen i et moderne snitt.
– Kina-produserte ting kan både ha høy kvalitet og være veldig unike, og derfor har jeg alltid satset på å lage klær med kinesisk utgangspunkt, sier PJ, som står bak klesmerket Atelier Rouge.
Kina har i mange år vært verdens fabrikk, og har derfor vært forbundet med billig produksjon og lav kvalitet. Designeren ønsker å ta et oppgjør med denne oppfatningen av «Made in China».
– Vi har veldig flinke folk som driver med nyskaping. Mange forstår nå at vi ikke står fast i en fortid da mange kinesere kopierte Vesten, men at vi både lager godt håndverk, og er innovative, sier PJ.
Erobrer verden
Sterk økonomisk vekst har skapt stor selvsikkerhet også i motebransjen og kinesiske kunder ønsker nå klær som gjenspeiler deres identitet.
– Kombinasjonen av egen tradisjon og moderne design gjør oss selvsikre og stolt over å være kinesiske, sier Xhang Jingxi, som er en av PJs kunder.
Kinesisk design inntar også verden, forteller Liu Feifei, som representerer motemagasinet Madame Figaro i Kina.
– Kinesisk mote markerer seg internasjonalt. Det betyr at kinesisk design nå blir eksportert til andre deler av verden. Kinesiske designere etablerer seg også i motebyene New York, London og Paris, sier Liu.
Hun forklarer at mange talenter i 20- og 30-årene har studert i utlandet og tar med seg sin kinesiske arv når de nå erobrer verden.