Hopp til innhold

Velkommen til Hizbollah-land

Siste propagandavåpen fra den sjiamuslimske motstandsgruppen i Libanon er en temapark til 120 millioner kroner.

Vi er høyt oppe i fjellene i Sør-Libanon, omtrent to timers kjøring fra hovedstaden Beirut. Rundt en sving, like ved den høyeste fjelltoppen i området, dukker det med ett opp en stor parkeringsplass full av biler. Familier med barnevogner og digitalkameraer spaserer fra parkeringsplassen og inn gjennom en stor, mørk betongportal – inngangen går til et flott parkanlegg med blomsterbed og fontener.

Dette er Hizbollahs bidrag til Libanons turistattraksjoner. En park på 60.000 kvadratmeter med museum, våpenutstillinger og gavebutikk. Hensikten er enkel: Å fremstille den militante motstandsgruppen som en sterk og slagkraftig organisasjon.

– Vil at de skal forstå motstandskampen

Hizbollah-land

Utstillingen er full av symbolikk. Besøkende kan blant annet israelske stridsvogner og personellkjøretøy som er fanget i Hizbollahs spindelvev.

Foto: Henning Carr Ekroll / NRK

– Vi vil at innbyggerne i Libanon skal forstå motstandskampen Hizbollah har gjennomført mot fienden Israel i sør. Dette var en av basene der Hizbollah-soldatene kjempet mot Israel og tvang dem til å trekke seg tilbake fra Sør-Libanon for ti år siden, forteller guiden som presenterer seg selv som Rami.

Han viser oss rundt i parkens hjerte: Et krater med ødelagte israelske stridsvogner og militære kjøretøy, hentet fra slagmarken. Kanonene er murt igjen eller slått knute på. Rundt ligger israelske soldathjelmer, nitid plassert for å understreke det sentrale budskapet: Hizbollah er sterke, Israel er svake.

– Hjelmene representerer restene av de israelske soldatene som våre menn har drept. De blir liggende i skyggen i denne gropen, mens våre martyrer drar dit, sier guiden og peker delvis mot himmelen og en trapp til et minnemerke for Hizbollahs falne. Det ligger badet i sol på fjellets høyeste punkt.

Dyrt propagandaverktøy

Parken ble åpnet i sommer for å markere tiårsdagen for Israels tilbaketrekning fra Sør-Libanon. Da hadde 50 arkitekter brukt to år på planlegging og bygging.

Ifølge det amerikanske nyhetsmagasinet Time skal parken ha kostet omtrent 20 millioner dollar, eller 120 millioner kroner. Det gjør den til et kostbart propagandaverktøy for en organisasjon som i lang tid etter opprettelsen på 80-tallet holdt en lav profil.

Men nå er Hizbollah tvunget til å kjempe en stadig hardere propagandakrig både mot Israel og sine politiske motstandere i Libanon, og deres PR-arbeid rettet mot både vanlige libanesere og journalister blir stadig mer gjennomtenkt og profesjonelt utført: Samtidig som organisasjonen nå viser frem deler av sitt militære utstyr i full offentlighet, får journalister knapt får fotografere i de Hizbollah-kontrollerte områdene i Sør-Beirut uten eskorte eller akkreditering fra gruppens pressekontor.

– Terrorister og motstandsgruppe

Organisasjonen Hizbollah blir av mange vestlige land definert som en terroristgruppe, men i Libanon blir den av en stor andel av befolkningen – spesielt blant sjiamuslimer - ansett som en legitim motstandsgruppe som forsvarer landet mot Israel.

Samtidig har Hizbollah en politisk fløy og 14 seter i landets nasjonalforsamling, og museet er et virkemiddel for å lokke velgere og få folkets legitimitet til å fortsatt ha en militær gren: Hizbollah er den eneste gjenværende grupperingen fra borgerkrigen som fremdeles er bevæpnet.

Samtidig kjemper de nå en politisk kamp mot anklager om at de kan ha vært involvert i drapet på tidligere statsminister Rafik Hariri i 2005.

Les mer: Hvem drepte «Mr. Libanon»?
Les også: Norske FN-soldater hjalp libanesiske fanger unna israelerne

En ung gutt leker med en miltraljøse

En ung gutt leker med en miltraljøse. Flere steder i parken kan de som ønsker se nærmere på den sjiamuslimske gruppens våpen.

Foto: Henning Carr Ekroll / NRK

Profesjonelt

I parken leker barna med en av Hizbollahs 50. kaliber mitraljøser, mens entusiastiske foreldre fotograferer dem. En kommandobunker og tunneler med lydeffekter og originalinnredning er åpen for besøkende.

I auditoriet ruller en film med dramatisk musikk, raske klipp og flammende taler fra Hizbollahs leder Hassan Nasrallah. Det hele er svært profesjonelt utført – og tilsynelatende populært. I følge museets ledelse har allerede 300.000 mennesker betalt de drøyt ti kronene inngangsbilletten koster.

– Vi trenger noe som dette slik at folk husker hva vi har gjennomgått og hva Hizbollah har gjort. Libanon må ikke glemme hvor mange liv som har gått tapt her, spesielt viktig er det at vår neste generasjon blir minnet om våre ofre, sier en mann som har tatt med seg hele familien til parken.

Han forteller at Hizbollah driver en bred reklamekampanje for å trekke besøkende.

– Al-Manar (Hizbollahs tv-kanal, journ. anm) reklamerer for museet hele tiden.

– Hva er ditt inntrykk av det Hizbollah gjør?

– I vesten fremstilles Hizbollah som udyr, men det er de ikke. De forsvarer oss mot Israel og støtter befolkningen i Libanon, sier han.

Libanesere ser nærmere på militærmateriell

Libanesiske besøkende ser nærmere på israelsk militærmateriell som er samlet inn fra slagmarken.

Foto: Henning Carr Ekroll / NRK

Viser frem etterretningsinformasjon

I utstillingen finnes detaljerte lister over etterretningsinformasjon Hizbollah sitter på om Israel, inkludert flyfoto og koordinater over de viktigste målene for organisasjonens raketter. De ønsker å signalisere overfor Israel at de har full oversikt over landets militære kapasitet.

– Dette er naturlige mål, sier guiden og peker på flyfotos av IDF-baser og et kjernefysisk anlegg i Negev-ørkenen helt sør i Israel .

Det er uklart om Hizbollah har raketter som kan nå så langt inn i landet. USA har utrykt bekymring for at organisasjonen har fått langtrekkende SCUD-missiler fra Syria, men om de finnes har Hizbollah valgt å la det forbli en hemmelighet for de besøkende i parken. I utstillingen er det kun tradisjonelle våpen og utskytningsramper for Katyusha-raketter, som har en rekkevidde på rundt 50 kilometer.

Les mer: USA advarer Syria

Få utenlandske turister

I reklamebrosjyren for museet påpekes det at besøkende kan få omvisning på fem ulike språk. Men de utenlandske turistene glimrer med sitt fravær. Kanskje ikke så rart, siden mange land fraråder sine borgere å reise til Libanon, og spesielt til de Hizbollah-kontrollerte områdene.

Men en av de få som har funnet veien hit er den amerikanske backpackeren Adam Smith. Han er overrasket over hvor profesjonelt utført utstillingen i parken er.

– Det er tydelig at Hizbollah har lagt ned et stort arbeid for å få presentert budskapet sitt på en tydelig måte. Jeg hadde ikke forventet at det skulle være så omfattende, sier han.

– Hva synes du det virker som de ønsker å oppnå med dette?

– Et sentralt moment er nok å samle støtte i befolkningen. Det er jo tydelig at dette er propaganda, sier Smith.

Mahmoud Ahmadinejad på besøk

Hizbollas temapark

Sentralt i parken finnes et krater med ødelagte militære kjøretøy, som skal symbolisere Hizbollahs moralske seier over Israel.

Foto: Henning Carr Ekroll / NRK

Hizbollahparken,, som kalles «Mleeta», har det litt diffuse slagordet «Der landet snakker til himmelen». Det er planer om å utvide området med hotell, svømmebasseng og campingplass.

Den 13. oktober vil Irans president Mahmoud Ahmadinejad avlegge parken en visitt under sitt omstridte besøk i Sør-Libanon, en symbolsk handling som understreker sannsynligheten for at Iran, en av Hizbollahs viktigste støttespillere, har bidratt til finansieringen av krigsparken.

Og det er godt mulig det vil bli nødvendig med mer penger i fremtiden: Hizbollah innrømmer at området trolig vil bli et naturlig mål for israelske krigsfly ved en ny konflikt, men erkjennelsen utrykkes med den sedvanlige retorikken organisasjonen er så kjent for:

– Om vi blir angrepet bygger vi det bare opp igjen, enda større og sterkere, slår guiden fast.

SISTE NYTT

Siste nytt