Over 20 personer omkom i går i den verste russiske ubåtulykken siden
for åtte år siden.Tragedien skjedde da et brannslukkingssystem ved et uhell ble utløst i en atomubåt i den russiske stillehavsflåten.
Det skal ikke være fare for radioaktive utslipp eller andre miljøødeleggelser.
Ubåten har ikke fått skader, reaktoren fungerer som normalt,og strålingsnivået på ubåten er normalt, sier talsmann for marinen Igor Dygalo til nyhetsbyrået ITAR-TASS.
Russiske nyhetsbyråer melder at de omkomne døde som følge av å ha pustet inn freongass. Gassen ble sluppet ut da brannslukkingssystemet ble utløst.
Video: Freongass drepte russisk ubåtmannskap
Øvelse
21 personer ble skadd i ulykken. Brannslukkingssystemet ble utløst i forbindelse med en øvelse til sjøs i det japanske hav.
Det skal ha vært 208 mennesker om bord i fartøyet, mange av dem teknikere og spesialister.
Russiske ubåter har vært utsatt for en rekke uhell de senere årene, men helgens ulykke er den verste siden Kursk sank til bunns i Barentshavet i 2000.
Den gangen omkom alle de 118 menneskene som var om bord, og daværende president Vladimir Putin fikk kritikk for ikke å ha tatt ulykken alvorlig nok med det samme.
Etterfølgeren Dmitrij Medvedev ønsker åpenbart ikke å gjøre samme feilen denne gangen. Kort etter ulykken i Stillehavet ga han beskjed om at det skal settes i gang en gransking og at familiene til de skadde og omkomne skal få all mulig hjelp og støtte.
Til kai
Ubåten nådde i dag havnebyen Bolsjoj Kamen like vedVladivostok, base for den russiske stillehavsflåten.
De omkomne er allerede hentet ut av fartøyet og er sendt til Bolsjoj Kamen, Vladivostok og Nakhodka, sier en talsmann for et skipsverft i Bolsjoj Kamen.
Russiske myndigheter oppgir ikke hvilken ubåtmodell det er snakk om. Men en kilde i ledelsen til verftet Amur mener det dreier seg om et fartøy ved navn Nerpa, som tilhører det som blant NATO-land er kjent som ubåtklassen Akula.
Det skal ha forlagt planer om å leie ut Nerpa til den indiske marinen, og regjeringen i India skal ha gått med på å betale 2 milliarder dollar i leie for til sammen to ubåter av denne typen.
I garnet
Også etter Kursk-forliset har russiske ubåter vært hjemsøkt av en rekke ulykker og uhell.
Ni mennesker omkom i 2003 da en ubåt av typen K-159 sank i Barentshavet på sin siste ferd før den skulle tas ut av drift.
Kun en av mannskapet om bord ble reddet. I 2005 oppsto det en livsfarlig situasjon da en russisk miniubåt satte seg fast i et fiskegarn i Stillehavet. Mannskapet måtte vente i tre dager, mens det gradvis ble mindre luft om bord, før et britisk redningsteam ved hjelp av en annen miniubåt klarte å heve fartøyet.