Tolv dager etter at konteinerskipet Rena gikk på et rev utenfor Bay of Plenty, har det lekket 350 tonn fra skipets tanker. Men 1.300 tonn olje befinner seg fremdeles på skipet, som har en kraftig slagside der det ligger fast på revet.
Etter at alt arbeid med skipet var stanset i flere dager på grunn av storm, ble lensingen av oljen gjenopptatt natt til mandag etter at det var laget hull i skroget til pumper og slanger.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Arbeidet går tregt, både på grunn av helsefarlig oljedamp, oljens beskaffenhet og den prekære tilstanden til skipet som henger fast på revet med baugen og svinger med sjøene.
Oljen er tjukk som peanøttsmør og må varmes opp for å bli flytende nok til å kunne pumpes ut gjennom slangene til lektere ved siden av skipet.
Skummelt og farlig
Flere store sprekker har oppstått i skroget som følge av de kraftige brenningene under stormen, og det er fare for at skipet kan brekke opp når som helst.
– Det er skummelt. Denne greia knaker og knirker og lager mye lyd. Det er et døende fartøy, sier lederen for bergingsoperasjonen, Bruce Anderson. Han sa at de som jobber med lensingen, må til enhver tid være rede til å evakueres.
Han sier også at skipet ikke ligger så trygt på revet som man trodde, og at det når som helst kan gli av og synke på 90 meters dyp.
Matt Watson i bergingsselskapet Svitzer sier at skipet så vidt holder seg sammen under gode værforhold, men at det fort kan brekke opp om været blir dårligere, slik det er spådd.
New Zealands miljøvernminister Steve Joyce advarte om at det kan ventes nye utslipp når som helst mens lensingen pågår.
Tilgrisede strender
Flere samfunn i Bay of Plenty forbereder seg på at nye oljeklumper skal drive i land på flere strender.
Allerede er 60 kilometer av kysten tilgriset og rundt 1.300 fugler døde som følge av det som karakteriseres som den verste miljøkatastrofen i New Zealand noensinne.
5.500 mennesker har meldt seg frivillig til å hjelpe soldater og sivilforsvar med å rense olje fra strendene, som er populære blant surfere, og der det er mye dyreliv.
Skipets filippinske kaptein og annenstyrmann må møte for retten onsdag, siktet for å ha ført skipet på en farlig og hensynsløs måte.
Selskapet som har chartret skipet, Mediterranean Shipping Company, sier de ikke har noe ansvar for ulykken, men at de likevel vil bidra til å dekke kostnadene til oppryddingen langs strendene.