26 land deltar nå i letingen, som koordineres av malaysiske myndigheter.
Landene som hjelper til er delt opp i to grupper. En som er ut og leter etter flyet, og en som bidrar med ekspertise og radar- og satellittinformasjon.
– Vi ber dem om å dele sine planer og informasjon, og å koordinere letingen med oss her i Malaysia. Vi ber om hyppige oppdateringer, sier transportminister Hishammudin Hussein.
Etter at myndighetene fikk vite at en satellitt hadde plukket opp signaler fra flyet flere timer etter at det forsvant fra radaren, ble det tegnet opp to «korridorer» der flyet kan ha landet eller havarert.
Den nordlige går fra Thailand til Kasakhstan og Turkmenistan, mens den andre går sørøver fra Indonesia til Indiahavet.
Leteaksjonen i disse korridorene allerede er i gang. Ifølge Hussein vil myndighetene snart frigi et mer detaljert kart over disse.
– De siste to dagene har vi rekalibrert søket. Det er diplomatiske og logistiske utfordringer, men vi er takknemlige for støtten fra de andre landene som hjelper til. Neste fase er i gang, og vi vil takke partnerne våre i resten av verden for støtten.
Les:
Les:
Les:
Avviser spekulasjoner
Flere av de pårørende har vært frustrerte over manglende informasjon fra Malaysian Airlines og myndighetene.
– Det har vært spekulasjoner om at vi holder tilbake informasjon. Vi forstår at hver dag som går forlenger familienes smerte, men vår prioritet har hele tiden vært å finne flyet, sier Hussein.
Det er opprettet krisesentre for de pårørende i Kuala Lumpur og Beijing. Alle familier har fått hver sin rådgiver, som er tilgjengelig 24 timer i døgnet.
– Vi holder ikke tilbake noen informasjon som kan hjelpe, men vi har et ansvar for å ikke gå ut med ubekreftet informasjon, både av hensyn til pårørende og redningsarbeidere. Det ville vært uansvarlig å sette inn store ressurser på grunnlag av usikre og ubekreftede opplysninger, sier Hussein.
– Siste melding kom fra styrmannen
Politiet har besøkt hjemmene til begge pilotene og snakket med familiene deres. I helga ble kapteinens flysimulator hentet og satt sammen igjen hos etterforskerne.
Hele besetningen og bakkemannskapene er også under etterforskning.
– Vi har samarbeidet med FBI, Interpol og alle andre relevante internasjonale politibyråer. Vi har ikke funnet noen krav eller planer, og ingen har tatt på seg ansvaret, sier Hussein.
Etterforskerne vet fortsatt ikke når kommunikasjonssystemet til flyet ble skrudd av.
Den siste meldingen fra flyet kom trolig fra styrmannen, sier flyselskapets direktør Ahmad Jauhari Yahya.
Les:
Les: