Hopp til innhold

- Vi meldte om lekkasje i ventil

En ansatt om bord på oljeriggen «Deepwater Horizon» hevder at det ble oppdaget en lekkasje i riggens sikkerhetssystem flere uker før den eksploderte.

Oljeriggen «Deepwater Horizon»

Oljeriggen «Deepwater Horizon» eksploderte og begynte å brenne 20. april.

Foto: Gerald Herbert / Ap

Tyrone Benton, som jobbet om bord i riggen, sier at lekkasjen ikke ble fikset da den ble oppdaget, men at den ødelagte delen av sikkerhetsventilen ble stengt av og en ny en festet på, skriver BBC.

Ifølge BP er det Transocean, eierne av oljeriggen, som hadde ansvaret for å bytte delen og for vedlikeholdet av ventilen. Transocean sier at de testet og godkjente ventil-delen før ulykken fant sted.

Da «Deepwater Horizon» eksploderte 20. april , feilet denne sikkerhetsventilen, som skal sikre anlegget mot utblåsning av olje.

Sikkerhetsventilen, også kjent som BOP-en (blowout preventer), er en av de viktigste utstyrsdelene om bord på riggen, og er laget nettopp for å forhindre katastrofer som nå pågår i Mexicogolfen.

Sikkerhetsventilen (BOP-en) på oljeriggen «Deepwater Horizon»

En miniubåt forsøker å reaktivere sikkerhetsventilen (BOP-en) på oljeriggen «Deepwater Horizon» 22.- april i år.

Foto: Ap

– Må fikses, koste hva det koste vil

BOP-en har store blad som er laget for å kutte av og forselge røret som kommer fra oljebrønnen. Kontrollsystemet som styrer BOP-en inneholder både elektroniske og hydrauliske systemer, og ifølge Benton var det her problemet ble funnet bare uker før oljekatastrofen.

Professor Ted Patzek, oljeekspert ved University of Texas, sier til BBC at det er uakseptabelt å ikke fikse selv den minste feil med BOP-en, koste hva det koste vil.

Ifølge Benton sendte hans sjef e-poster til både BP og Transocean da lekkasjen i styringssystemet til sikkerhetsventilen ble oppdaget.

Benton vet ikke om det ødelagte systemet ble slått på igjen før katastrofen inntraff 20. april.

Det han vet er at å reparere kontrollsystemet ville betydd at all boring måtte stanset, og det på et tidspunkt da «Deepwater Horizon» kostet BP omtrent 3,5 millioner kroner daglig i driftskostnader.

– Firer på sikkerhet for å spare penger

Henry Waxman

Henry Waxman beskylder BP for å ofre sikkerheten for å spare penger.

Foto: Susan Walsh / Ap

Henry Waxman, demokrat i Representantenes hus i den amerikanske Kongressen, har fått jobben med å overse etterforskningen av oljekatastrofen. Han har beskyldt BP for å ta snarveier med sikkerheten for å spare penger.

– BP later til å ha tatt mange valg med økonomiske hensyn som har økt faren for en katastrofe, har Waxman uttalt tidligere.

Da BPs administrerende direktør Tony Hayward sto foran den amerikanske Kongressen i Washington, vitnet han at han så langt ikke hadde «sett bevis på at noen hadde spart penger ved å fire på sikkerheten».

Men flere av komiteen som Kongressen har satt ned i forbindelse med lekkasjen i Mexicogolfen, hevder at det er funnet mange problemer med BOP-en - blant annet feil i designet, uregelmessige forandringer og flate batterier.

Benton saksøker BP og Transocean

Oljeriggarbeider Benton saksøker nå BP og Transocean for skjødesløshet, skriver BBC.

– For mange jobber ble utført samtidig. Man skulle tatt den tiden det trenger, og gjort unna én jobb av gangen for å være sikre på at alt ble gjort riktig, sier Benton.

BPs eneste svar på Bentons beskyldninger er at Transocean hadde ansvaret for både vedlikeholdet og driften av BOP-en.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

SISTE NYTT

Siste nytt