– Slik det ser ut nå tar vi sikte på å bygge ut banen for elektrisk drift i tre etapper, slik at effekten kan tas ut så tidlig som mulig, sier prosjektleder Bente Langeland Roheim til Jernbaneverkets nettsider.
Første etappe blir strekningen mellom Trondheim og Stjørdal i 2020. Deretter følger Stjørdal–Steinkjer året etter og Hell – Storlien i 2022.
Nær 2,8 milliarder kroner
I alt skal 200 kilometer jernbane gjøres klar for tog som går på strøm.
Prisen på elektrifiseringen er 2,78 milliarder kroner.
– Elektrifiseringen er bra for miljøet og trafikken. Det gir raskere og mer stillegående tog, og ikke minst mer kapasitet, sier prosjektlederen.
- Les også: Passasjertrafikken kan femdobles
– Slik det ser ut nå, starter den detaljerte planleggingen av arbeidet i 2015, forteller hun.
Må under 57 bruer
De to banene går under 57 bruer. Enkelte steder kan det bli nødvendig å heve bruer for å få på plass ledningen som skal forsyne togene med strøm.
– Det er også noen smale fyllinger og trange skjæringer der det kan bli utfordrende å få plass til mastene, sier Langeland Roheim til nettstedet.
- Les også: Fortsatt økning for Trønderbanen
Den lengste tunnelen på strekningen, Gevingåstunnelen, er forberedt for elektrifisering.
Det må også bygges to omformerstasjoner, Jernbaneverket mener at den ene bør stå ved Eidum i nærheten av Hell og den andre ved Steinkjer.
– Jernbaneverket tar sikte på at det kan kjøres tog mens arbeidet med elektrifisering pågår, dersom det lar seg gjøre. Det sier pressevakt Thor Erik Skarpen til NRK.