Hopp til innhold

Vil elektrifisere i tre etapper

Jernbaneverket er klare for å planlegge elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen. Byggearbeidene kan starte i 2017.

Trønderbanen

Arbeidet med å elektrifisere Trønderbanen kan starte i 2017. Da vil dagens dieseldrevne lokaltog kunne erstattes med tog som går på strøm.

Foto: NSB

– Slik det ser ut nå tar vi sikte på å bygge ut banen for elektrisk drift i tre etapper, slik at effekten kan tas ut så tidlig som mulig, sier prosjektleder Bente Langeland Roheim til Jernbaneverkets nettsider.

Første etappe blir strekningen mellom Trondheim og Stjørdal i 2020. Deretter følger Stjørdal–Steinkjer året etter og Hell – Storlien i 2022.

Nær 2,8 milliarder kroner

I alt skal 200 kilometer jernbane gjøres klar for tog som går på strøm.

Prisen på elektrifiseringen er 2,78 milliarder kroner.

– Elektrifiseringen er bra for miljøet og trafikken. Det gir raskere og mer stillegående tog, og ikke minst mer kapasitet, sier prosjektlederen.

– Slik det ser ut nå, starter den detaljerte planleggingen av arbeidet i 2015, forteller hun.

Må under 57 bruer

De to banene går under 57 bruer. Enkelte steder kan det bli nødvendig å heve bruer for å få på plass ledningen som skal forsyne togene med strøm.

– Det er også noen smale fyllinger og trange skjæringer der det kan bli utfordrende å få plass til mastene, sier Langeland Roheim til nettstedet.

Den lengste tunnelen på strekningen, Gevingåstunnelen, er forberedt for elektrifisering.

Det må også bygges to omformerstasjoner, Jernbaneverket mener at den ene bør stå ved Eidum i nærheten av Hell og den andre ved Steinkjer.

– Jernbaneverket tar sikte på at det kan kjøres tog mens arbeidet med elektrifisering pågår, dersom det lar seg gjøre. Det sier pressevakt Thor Erik Skarpen til NRK.