Telenor lover å skjerpe seg

Beboerne på Sumstad i Roan er lei av å være uten mobildekning, og har fått nok av det de oppfatter som arroganse fra Telenor.

Sumstad i Roan

Sumstad i Roan.

Foto: Linda Bjørgan / NRK

For tredje gang siden jul er deler av Roan igjen uten mobildekning. Ved feilmeldinga får kundene beskjed om at alt er i orden, men ingen har hatt mobildekning siden onsdag.

Lei bløffinga

Jan Helge Grydeland

Folk i Roan er lei arrogansen fra Telenor, sier ordfører Jan Helge Grydeland.

Foto: Roan kommune

Roan-ordfører Jan Helge Grydeland er provosert av det han oppfatter som arroganse fra Telenor.

– Ved feilmeldinga får de beskjed om at alt er i orden, men ingen i grenda har hatt mobildekning siden onsdag.

– Jeg er meget forbauset over at det er akkurat på samme måten nå, sier ordfører Jan Helge Grydeland.

Begynte med Berit

Problemene begynte med stormen Berit i november 2011. Etter stormen var folk i Roan uten mobiltelefon sju dager på rad.

Det førte blant annet til at brannvesenet måtte ha en brannmann som overnattet ved brannstasjonens fasttelefon. Alle trygghetsalarmene var dessuten nede for telling.

Lille julaften slo lynet ned i mobilmasta som rundt 50 abonnenter i bygda Sumstad i Roan er avhengige av.

Og i romjula fjernet Dagmar det som var av mobilsamband.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mobiltelefon uten dekning

Folk i Roan har vært uten mobildekning tre ganger siden jul.

Foto: Rune Kjær Valberg / NRK

– Alt er i orden

Etter jul har mobilnettet falt ut ytterligere tre ganger. Ved feilmeldinga får de beskjed om at alt er i orden, men ingen i grenda har hatt mobildekning siden onsdag.

– Dette er en stasjon som falt ut, sannsynligvis på onsdag. Det har vært en såkalt sovende stasjon. Slike feil har vi ekstremt vanskelig for å få øye på i vårt system, sier Telenors pressetalsmann i Midt-Norge Knut Sollid.

– Det måtte derfor en kundehenvendelse til for at vi ble gjort oppmerksom på at den ikke fungerer.

Søndag førte de fortsatte kundehenvendelsene til at Telenor sendte vi ut en person til Roan for å se på feilen på stedet.

Fjernretting virket ikke

Knut Sollid, regional informasjonssjef i Telenor

Knut Sollid, pressetalsmann i Telenor.

Foto: Telenor

Telenor har prøvd å rette feilen via sine datasystemer, uten å lykkes.

– Det har ikke virket, sier Knut Sollid.

At innbyggerne fortsatt får uriktige opplysninger hos Telenor forbauser derfor Jan Helge Grydeland.

Blir ikke trodd

– Det er ikke særlig bra for Telenor at de har tjenere i sitt system som gir oss kunder feilopplysninger og direkte usanne opplysninger, sier Grydeland.

Tålmodigheten med telegiganten er svært så tynnslitt i Roan.

– Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke får reparert nettet så det varer. Det er veldig frustrerende å være innbygger i et land som har et sånt firma som opererer på dette viset.

Håper å få rette feilen mandag

Telenors pressetalsmann Knut Sollid sier Telenor håper at feilen blir reparert i løpet av dagen.

– Men det kan jeg ikke garantere før vi vet hva som er feil.

Forstår frustrasjonen

Knut Sollid har ingen problemer med å beklage den måten disse kundene har blitt møtt på hos Telenor.

– Det må føles provoserende når kunden har ringt inn om feil og fått til svar fra oss om at alt er ok, når det ikke er i orden. Det har jeg full forståelse for.