Hopp til innhold

TeamTrafikk tapte bussanbud i Trondheim

Bussjåførene i Team Trafikk reagerer kraftig på at selskapet tapte andre anbudsrunde om busskjøring i Trondheim.

Team Trafikk buss

Team Trafikk ble for dyre. De tapte den andre anbudsrunden på busskjøring i Trondheim.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Vinnerne på kjøring i Sør-Trøndelag er Trønderbilene, Tide og Nettbuss. De har fått kontrakt for kjøring av buss i Trondheim, Klæbu, Malvik og Melhus.

Slått på pris

– Team Trafikk konkurrerte på to ruteområder som de kjører i dag, og det var i hovedsak prisen som avgjorde, sier administrerende direktør i AtB, Ada Myhren.

– Team Trafikk var altså dyrere?

– Ja.

– Hva skjer med Team Trafikk og ansatte?

– Alle ansatte som kjører rutene i dag er garantert å få jobb hos enten Tide eller Trønderbilene. Det blir en prosess om hvor de skal jobbe, men de er garantert muligheten. De beholder sine lønns- og arbeidsvilkår.

– Hvordan skal de andre selskapene gjøre dette billigere når arbeidsvilkårene er de samme.

– Det kan jeg ikke svare på. Vi har fått en totalpris, forskjellene var små, sier Myhren.

Deprimerende for ansatte

– Dette er ille, politikerne har, gjennom å satse på anbud, valgt å ødelegge en god arbeidsplass, sier hovedtillitsvalgt i Buss og sporvegsbetjeningens forening, Ole Roger Berg.

Han beskriver stemninga blant de ansatte som dårlig.

– De er deprimert og frustrert og veldig skuffet.

Han regner med at Team Trafikk er ødelagt som selskap, selv om Team Trafikk vant den første anbudsrunden, rute 4, 5, 6, 7 og 9 i Trondheim.

– Vi har bare en liten flik av busskjøring igjen, sier han.

– Men sjåførene er sikret jobb i de andre selskapene.

– Ja, takket være lover og regler, men det er mange andre ansatte her også, sier Berg.

Ingen aksjoner

Bussjåførene i Team Trafikk har tidligere aksjonert kraftig mot innføringa av anbudsprisnsipp i kollektivtrafikken. Berg ser ikke for seg noen aksjoner denne gang.

– Det meste er avgjort nå, sist saken var oppe aksjonerte vi for å stanse anbudsprosjektet, det kan vi ikke stanse nå, sier Berg.

Han har ingen tro på at bussetilbudet for folk i Trondheim blir noe bedre av dette.

Halvparten igjen

Ledelsen i Team Trafikk er også skuffet. De presiserer at ingen ansatte mister jobben.

– Dette betyr at selskapet mister halvparten av rutene. Det vi gjør er å konsenterere oss om dagens kjøring fram til de andre tar over. Etter det fortsetter vi med de rutene vi vant i første runde, altså omtrent 50 prosent, sier aministrerende direktør i Team Trafikk, Arne Nymo.

Bedre miljø

Det tror Myhren i AtB. Hun er meget fornøyd og trekker fram at det i løpet av neste år vil komme 122 helt nye gassbusser i Trondheim. Dette i tillegg til 41 som allerede går i trafikk.

Hun regner med at dette vil gi en betydelig miljøgevinst. De bussene som ikke skal gå på gass skal kjøres på biodiesel.

Store verdier

De tre selskapene vant i konkurranse med Veolia, Team Trafikk og Norgesbuss.

Den totale verdien på anbudspakkene er på ca 1,75 milliarder kroner.

Med dette anbudet og det som ble tildelt i fjor har AtB gjennomført kontrakter for 2,5 milliarder kroner.

Klagefrist på avgjørelsen er satt til 6. januar 2011, og kontrakt underskrives umiddelbart etter dette. Avtalen gjelder i 7 år.

Slik blir fordelinga

Anbudet er delt inn i 4 ruteområder, og de tre vinnerne har fått kontrakt for følgende områder.

TrønderBilene - Ruteområde 1
Omfatter lokalruter i Klæbu + rute 47 mellom Klæbu og Trondheim. Oppstart kjøring fra 22.08.2011 for rute 46, øvrige ruter fra 01.01.2012.

TrønderBilene - Ruteområde 2
Omfatter 16 byruter i Trondheim og skolekjøring. Oppstart kjøring fra 22.08.2011.

Tide - Ruteområde 3
Omfatter 19 byruter i Trondheim og skolekjøring på Byneset. Oppstart kjøring fra 22.08.2011.

Nettbuss - Ruteområde 4
Omfatter bl.a. rute 14 Melhus – Trondheim – Vikhammer og enkelte avganger til Stjørdal og Hommelvik. Skoleskyss i Malvik kommune. Oppstart kjøring 01.01.2012.