Ny forskning: Håndskriving gjør barn smartere

Barn lærer og husker mer om de skriver for hånd, viser ny hjerneforskning. Likevel er norske barn mer digitale enn i andre europeiske land.

Hjerneforskning NTNU

NYE FUNN: Stadig flere skoler blir mer digitale, som gjør at det kan bli mindre tid til å lære seg å skrive skikkelig for hånd. Det kan få konsekvenser, for en ny hjerneforskning viser at barn lærer mer og husker bedre om de bruker håndskrift.

Foto: NTNU

De tar på seg en hette med over 250 elektroder. Foran står ett hvitt lerret og i hånda holder de en blyant.

Bak står professor ved NTNU, Audrey van der Meer, og følger med på svarene elektrodene gir underveis.

Bedre med blyant enn tastatur

For første gang har van der Meer sammen med kolleger ved NTNU undersøkt hjerneaktiviteten til barn mens de har skrevet for hånd, tegnet eller skrevet på tastatur.

Audrey van der Meer

PROFESSOR: Audrey van der Meer ved NTNU.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Resultatet: Barn lærer og husker mer når de skriver for hånd.

– Hjernen oppfører seg helt annerledes når forsøkspersonen skriver for hånd eller tegner ordet «bursdag» enn når de skriver det på tastatur, sier professoren.

Studien ble først omtalt i Gemini og ble forsket på for første gang i 2017. Da deltok 20 studenter i undersøkelsen. Nå ble 12 unge voksne og 12 barn testet.

På Buvik skole i Skaun i Trøndelag har en tredjeklasse norsktime og hentediktat står på timeplanen. På lappen står det ett ord som skal memoreres og skrives ned – med blyant.

– Det er veldig fint å skrive for hånd og noen ganger er det litt slitsomt. Men da kan man bare slippe blyanten, vente litt og så kan man prøve på nytt, sier Thea Nygård Larsen.

Hjerneforskning ved NTNU

UNDERSØKELSE: 12 unge voksne og 12 barn har deltatt i hjerneforskningen til NTNU.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Utfordrer hjernen

Hun og klassekompisen Markus Nesse-Olsen skriver så mye at de får blymerker på hendene.

– Det er ganske bra å skrive for hånd. Hvis vi skal skrive på nett så er det litt vanskeligere, sier Nesse-Olsen.

Memorering og håndskriving er en essensiell del av skolehverdagen i Skaun.

– Jeg synes det er viktig at ungene lærer seg en funksjonell håndskrift. I tillegg tror jeg at de lærer raskere av å bruke blyant, sier lærer Anne Bente Viken.

Praksisen får støtte av NTNU-professoren.

– Hjernen jobber på en måte som gjør den mer mottakelig for å lære og å huske.

Thea Nygård Larsen og Markus Nesse-Olsen 

LÆRER MEST: Tredjeklassingene Thea Nygård Larsen og Markus Nesse-Olsen trives med å skrive for hånd, selv om de blir litt slitne i hånda.

Foto: Jøte Toftaker / NRK

Blir smartere

Forskningen settes også opp mot en annen undersøkelse, som viser at norske barn er mest på nett av 19 europeiske land.

Norske 9- til 16-åringer bruker omtrent fire timer på nettbrett og smarttelefoner daglig. Dette er en dobling i løpet av de siste 10 årene.

– Det er viktig at vi ikke gjør barna våre en bjørnetjeneste ved å la de hoppe over den viktige fasen av å lære og skrive for hånd. Det gjelder også å bruke mye tegning på skolen, sier van der Meer.

Hun mener de har grunnlag for å si at barna blir smartere av å ta blyanten fatt.

– Det er en viktig utfordring for hjernen som gjør at den vil oppnå sitt fulle potensial bedre.

Buvik skole har stort fokus på memorering og håndskriving allerede fra første trinn.

SKRIVEBOKA: Buvik skole har stort fokus på memorering og håndskriving fra første trinn.

Foto: Jøte Toftaker / NRK