De tar på seg en hette med over 250 elektroder. Foran står ett hvitt lerret og i hånda holder de en blyant.
Bak står professor ved NTNU, Audrey van der Meer, og følger med på svarene elektrodene gir underveis.
Bedre med blyant enn tastatur
For første gang har van der Meer sammen med kolleger ved NTNU undersøkt hjerneaktiviteten til barn mens de har skrevet for hånd, tegnet eller skrevet på tastatur.
PROFESSOR: Audrey van der Meer ved NTNU.
Foto: Jøte Toftaker / NRKResultatet: Barn lærer og husker mer når de skriver for hånd.
– Hjernen oppfører seg helt annerledes når forsøkspersonen skriver for hånd eller tegner ordet «bursdag» enn når de skriver det på tastatur, sier professoren.
Studien ble først omtalt i Gemini og ble forsket på for første gang i 2017. Da deltok 20 studenter i undersøkelsen. Nå ble 12 unge voksne og 12 barn testet.
På Buvik skole i Skaun i Trøndelag har en tredjeklasse norsktime og hentediktat står på timeplanen. På lappen står det ett ord som skal memoreres og skrives ned – med blyant.
– Det er veldig fint å skrive for hånd og noen ganger er det litt slitsomt. Men da kan man bare slippe blyanten, vente litt og så kan man prøve på nytt, sier Thea Nygård Larsen.
UNDERSØKELSE: 12 unge voksne og 12 barn har deltatt i hjerneforskningen til NTNU.
Foto: Jøte Toftaker / NRKUtfordrer hjernen
Hun og klassekompisen Markus Nesse-Olsen skriver så mye at de får blymerker på hendene.
– Det er ganske bra å skrive for hånd. Hvis vi skal skrive på nett så er det litt vanskeligere, sier Nesse-Olsen.
Memorering og håndskriving er en essensiell del av skolehverdagen i Skaun.
– Jeg synes det er viktig at ungene lærer seg en funksjonell håndskrift. I tillegg tror jeg at de lærer raskere av å bruke blyant, sier lærer Anne Bente Viken.
Praksisen får støtte av NTNU-professor Audrey van der Meer.
– Hjernen jobber på en måte som gjør den mer mottakelig for å lære og å huske, sier hun.
– Blir barn smartere av å skrive for hånd?
– Ja, det tror jeg, det er en viktig utfordring for hjernen som gjør at den vil oppnå sitt fulle potensiale bedre, svarer van der Meer.
LÆRER MEST: Tredjeklassingene Thea Nygård Larsen og Markus Nesse-Olsen trives med å skrive for hånd, selv om de blir litt slitne i hånda.
Foto: Jøte Toftaker / NRKBlir smartere
Forskningen settes også opp mot en annen undersøkelse, som viser at norske barn er mest på nett av 19 europeiske land.
Norske 9- til 16-åringer bruker omtrent fire timer på nettbrett og smarttelefoner daglig. Dette er en dobling i løpet av de siste 10 årene.
– Det er viktig at vi ikke gjør barna våre en bjørnetjeneste ved å la de hoppe over den viktige fasen av å lære og skrive for hånd. Det gjelder også å bruke mye tegning på skolen, sier van der Meer.
Hun mener de har grunnlag for å si at barna blir smartere av å ta blyanten fatt.
– Det er en viktig utfordring for hjernen som gjør at den vil oppnå sitt fulle potensial bedre.
22.09: Saken er oppdatert med ett spørsmål til fra vår journalist og ett svar til fra forsker Audrey van der Meer. Spørsmålet og svaret var med i NRKs versjon av saken til TV, men utelatt i den opprinnelige versjonen til nett. Tittel er også justert for å passe noe bedre med meningsinnholdet til forskeren.
SKRIVEBOKA: Buvik skole har stort fokus på memorering og håndskriving fra første trinn.
Foto: Jøte Toftaker / NRK