– Lånkebanen framstår som et av Europas beste anlegg slik som den er nå, skryter Knut Ove Børseth, som er tidligere Europamester i Touring-klassen.
Om 14 dager debuterer han som sjåfør i den heftigste klassen under EM-runden på Lånke i Nord-Trøndelag.
Etter to år uten en norsk EM-runde, gleder Børseth seg til å vise fram sporten for hjemmepublikum.
– Det kommer helt sikkert til å bli tette fighter på banen, spår rallycross-sjåføren.
Tror sikkerhet fører til mer fart
En påkostet og oppgradert bane er klar for EM-sirkuset, der de beste bilene går fra 0 til 100 på drøye to sekunder.
Lånkebanen har satset hardt på sikkerhet, og Børseth tror folk vil merke effekten av at sjåførene føler seg trygge.
– Her er det ikke noe autovern som står 20 centimeter fra banen. Det er sikkerhetssoner fra 10 til 20 meter, slik at vi faktisk tør å tråkke til. Da får du mer action på banen, uten at det er noen risiko verken for sjåfører, biler eller publikum, sier han.
Stor sjanse for norsk seier
I dag testet han banen sammen med mange av de andre norske sjåførene, og Børseth har tro på at flere enn han kommer til å like Lånke.
– Jeg er stolt over å være nordmann slik som det er i dag.
Og det har han god grunn til å være.
Norske førere er i toppen av alle klassene det skal konkurreres i, og sjansen for seier på hjemmebane er stor.
Små marginer som skiller
– Selv om Martin Schanche har sluttet, så er ikke rallycrossen død i Norge, sier Frode Holte.
Dagens testkjøring på Lånke er den siste før han skal forsvare ledelsen i EM-sammendraget i den beste klassen, SuperCars.
Å ha øvd på hjemmebane kan gi en god fordel.
– På kvaliken i Frankrike var det 22 biler innenfor ni tideler, og da er det tett, forteller han.
Holte tok sin første seier nettopp i forrige EM-runde i Frankrike, men tør ikke å love noe før runden på Lånke.
– Det er ingen ting som er gitt på forhånd her. Men muligheten er der, og jeg vil helt klart fighte til siste slutt.
EM-sirkuset kommer til Norge 24.-26. juni på Lånkebanen i Stjørdal i Nord-Trøndelag.