Hopp til innhold

Jobber med alternativ busstrasé

AtB håper å snart ha en alternativ trasé for leddbussene som fikk skader etter å ha krysset trikkeskinner i Trondheim.

Leddbuss AtB

Trondheims veier ble for mye for de 18 meter lange leddbussene.

Foto: Erland Knudsen / NRK

– Byplankontoret har gitt sitt forslag til løsning, og vi har sagt ja til det hvis det utføres noen utbedringer, sier driftssjef i AtB, Harald Storrønning.

Den nye løsningen innebærer at bussen kjører Arnt Smistads veg i stedet for å krysse trikkeskinnene ved Munkvoll stasjon, men da må fartshumpene freses. I tillegg må humpene i Dybdahls veg freses, og det må asfalteres noe på Torvet.

Usikkert tidsperspektiv

ATB har 13 leddbusser, og ti av disse er nå inne til reparasjon. Dette går utover kapasiteten på Trondheims mest trafikkerte rute, og det er fremdeles usikkert hvor lang tid det tar før veiene blir utbedret.

– Vi har ikke fått noen tilbakemelding fra byplankontoret i Trondheim Kommune på hvor lang tid det vil ta.

Men til tross for redusert kapasitet på strekningen mener Storrønning at de har dekket opp behovet godt så langt.

– Det gikk bra forrige uke, men det er bra vær så det er mange som går eller sykler. Det kan bli verre når det blir kalder, sier han.

(Saken fortsetter etter videoen)

Atb tester leddbusser som er tatt ut av rutetrafikk.

Her testes leddbussen.

Skader for 800.000

Skadene på bussene, som ble oppdaget i forrige uke, kommer til å koste ATB 800.000 kroner. Derfor vil de nå ha utbedringer utført på de tre stedene før bussene settes tilbake i trafikk.

– Vi synes det er avgjørende at vi er sikre på at de ikke påføres nye skader når vi først bruker så mye penger på å sette dem i stand.

Det at dette er en skade som aldri har vært opplevd i Trondheim tidligere gjør også reparasjonene mer tidkrevende.

– Vi må bestille materielle fra utlandet, så det tar nok en tre-fire uker før alle er reparert, sier han.