Hopp til innhold

Trikkeskinner kan ha skadet leddbuss

Alle leddbussene på Trondheims mest trafikkerte rute er tatt ut av trafikk. Årsaken er skader på belgen.

Leddbuss AtB

13 leddbusser er ute av drift etter at en har fått skader på belgen. Skadene kan ha oppsått ved kryssing av trikkeskinner.

Foto: Erland Knudsen / NRK

I forbindelse med en rutinemessig kontroll er det oppdaget skader på belgen på en av leddbussene til Nettbuss Trøndelag.

Trikkeskinner mulig årsak

Dette har resultert i at alle de 13 leddbussene som kjører rute fem fra Dragvoll til Buenget via sentrum er parkert. Ruta er den mest trafikkerte i Trondheim.

– Leddet, eller belgen, midt på bussen har fått en skade på undersiden. Så langt kan det tyde på at skaden har oppstått i forbindelse med passeringer på Munkvoll, sier markedssjef Dag Bones i Nettbuss Trøndelag til NRK.

Leddbuss AtB

Skadene i belgen er ikke synlige, men likevel så alvorlig at alle de 13 leddbussene på rute 5 er parkert.

Foto: Erland Knutsen / NRK

På Munkvoll passerer leddbussene trikkeskinnene på Gråkallbanen.

– Det er for tidlig på si noe konkret om hva som kan ha forårsaket skadene, men de kan ha oppstått ved kryssing av trikkeskinnene, sier Bones.

Ifølge markedssjefen er det ingenting så langt som tyder på at skadene har oppstått på grunn av en svakhet i belgen.

Færre får plass

Harald Storrønning, AtB

Vanlige busser settes inn i trafikk på rute 5, sier Harald Storrønning i AtB.

Foto: Hege Tøndel Jonli / NRK

Onsdag vil busselskapet sammen med leverandøren M.A.N. ha en gjennomgang av den tekniske tilstanden på alle de 13 leddbussene som nå er ute av drift.

AtB, som styrer all kollektivtafikk i Sør-Trøndelag, frykter mindre kapasitet på ruta fram til skadeomfanget er kartlagt.

– Alle avganger skal gå. Vi vil kjøre mindre busser på denne strekningen, noe som betyr færre sitte-og ståplasser ombord, sier driftssjef i AtB, Harald Storrønning, til NRK.

Ønsker ny trasé

De nye leddbussene har vært i trafikk siden 5. juni i år. Bussene er 18,75 meter lange, og har plass til 145 passasjerer totalt.

Fra onsdag tas de gamle bussene i bruk, noe som betyr at 50 færre passasjerer får plass.

Det er usikkert om traséen på rute fem blir lagt om som følge av skadene på leddbussene. Storrønning tror en midlertidig omlegging kan være en løsning.

– Arbeidet som må gjøres er nok betydelig. Hvis vi ikke får lagt om traséen må vi fortsette å kjøre med redusert kapasitet. Vi ønsker helt klart å få kjøre en alternativ trasé.

Onsdag må passasjerene møte på sine vante holdeplasser. For å avlaste rute fem, anbefaler AtB at passasjerer som skal til Gløshaugen bruker rute 22 og 66.

Testet uten passasjerer

Den tekniske tilstandsrapporten vil gi en indikasjon på hvor lang tid det vil ta før leddbussene vil være tilbake i drift igjen.

Før de ble satt i trafikk i juni, ble de testet, både med tanke på trasévalg og utforming på holdeplassene.

Men prøvekjøringen foregikk uten passasjerer. En buss full av passasjerer vil være utsatt for betydelig større belasting og bevege seg annerledes enn en tom buss.

Om dette er årskaken til at belgen tar ned i bakken, er det for tidlig å si noe om, mener Bones.

– Vi avventer de tekniske undersøkelsene. Skadeårsaken er ikke fastslått. Men dette fører til en anstrengt vognsituasjon for øyeblikket, avslutter Bones.