Hopp til innhold

Jo eldre de blir, jo bedre blir gymtimen

Ny forskning fra Nord universitet viser at elevenes trivsel i gymtimene øker med alderen.

Joakim Molde og Sofia Sandvik

Medieelever ved Levanger videregående skole, Joakim Molde og Sofia Sandvik, er enige i at gym er bedre på videregående enn på ungdomsskolen.

Foto: Jørn Haudemann-Andersen / NRK

– Forskningen vår viser at trivselen øker fra slutten av ungdomsskolen og over i den videregående skolen, sier idrettsforsker Pål Lagestad ved Nord Universitet.

Over flere år har Lagestad og hans medarbeidere kartlagt trivsel og fysisk form blant ungdom ved 8. skoletrinn til avgangselever ved den videregående skolen.

Ingen forskjell mellom normalvektige og overvektige

Det er to spesielt to ting som endrer seg fra ungdomsskolen til videregående.

Pål Lagestad

Idrettsforsker Pål Lagestad har forsket på trivsel i kroppsøving blant elever i ungdomsskolen og den videregående skolen.

Foto: JØRN HAUDEMANN-ANDERSEN / NRK

– Den største forskjellen er at jenter trives bedre i kroppsøvingsfaget i den videregående skole enn på ungdomsskolen, sier Lagestad.

Det andre punktet viser at mens det i ungdomsskolen er forskjeller i trivsel mellom de med lavt aktivitetsnivå og overvekt til de normalvektige og med høyere aktivitetsnivå, er det ingen slike forskjeller på videregående.

– Det tenker jeg er et gledelig og et litt oppsiktsvekkende funn, sier Lagestad.

– Får prøvd meg mer på videregående

Sofia Sandvik er elev ved medielinja på Levanger videregående skole. Hennes oppfatning av gymtimen stemmer overens med forskningens resultater.

– Jeg synes videregående er bedre. På ungdomsskolen var det kanskje mer lek, mens det er hardere her og vi har dobbelttimer, noe som gjør at vi får mer ut av gymtimene, sier Sandvik.

Hun får støtte av medstudent Joakim Molde.

– Videregående gymmen har vært mye bedre enn ungdomsskolen. Jeg føler jeg prøvd meg mer her, sier han.

Blir bedre sett i mindre klasser

Ifølge Lagestad kan den økte trivselen skyldes alt fra aktivitetsvalget til hvordan kroppsøvingsfaget blir organisert på, og i hvilken grad elevene opplever å bli sett.

– Jeg ser at enkelte oppgir at de i større grad opplever å bli sett i en klasse, sier Lagestad.

– I ungdomsskolen blir to klasser ofte slått sammen, og da kan det være opptil 46 elever. Det virker som elevene blir bedre sett på videregående, og at de får flere muligheter fordi de er færre, sier Lagestad.