Hopp til innhold

Opplevde store problemer med BankID – nå skal problemet være løst

Opptil 30 prosent av innloggingene med BankID feilet i de mest hektiske periodene av desember.

Bank-ID

STORE PROBLEMER: I desember slet mange med å bruke BankID.

Foto: Per Håkon Solberg

Etter intensive analyser og noen justeringer av tjenesten rett før jul, har det fungert fint.

Det sier kommunikasjonsrådgiver i Vipps BankID, Hege Steinsland til NRK.

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett. I desember kom det flere klager fra kunder som opplevde problemer, særlig i perioder med høy trafikk.

Det har vært utfordringer for en del brukere av app og kodebrikke de tre første ukene i desember, som også var varslet etter skifte til ny leverandør.

Beklager til kundene

Nå skal feilen være løst, og Steinland sier det har gått smertefritt de siste dagene.

Likevel syns hun det er leit at mange har opplevd problemer.

Vi beklager til alle kunder og brukere av BankID som har opplevd BankID-problemer i desember.

Vi tok raskt grep da problemene oppsto, og satte på ekstra ressurser for å komme til bunns i hvorfor kø og tregheter oppsto ved høy trafikk.

Enorm trafikk

Det er mange nordmenn som er avhengig av en velfungerende BankID-løsning. I 2021 var det 966 millioner innlogginger og signeringer.

BankID har byttet driftsleverandør for å håntere økt trafikk.

At det ble noen innkjøringsproblemer er selvsagt synd, men herfra ser vi frem til en enda bedre tjeneste for alle BankID-brukerne i 2022, sier Steinsland.

Hege Steinsland

Hege Steinsland beklager problemene, men sier alt skal være i orden igjen nå.

Foto: BankID