Hopp til innhold

Problemer med pålogging gjennom BankID: – Vi jobber natt og dag

Mange kunder har opplevd problemer med innlogging via BankID denne uken. Det jobbes nå på spreng med å løse utfordringene.

Mobilbank

TRØBBEL: Mange opplever vanskeligheter når de skal logge inn med BankID om dagen.

Foto: Ida Laingen / NRK

Det opplyser Hege Steinsland, kommunikasjonsrådgiver i Vipps BankID, til NRK.

Øker i takt med høy trafikk

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.

Tjenesten er hyppig brukt, og så langt i år er det registrert 875 millioner signeringer.

De siste dagene har BankID opplevd problemer, særlig i perioder med høy trafikk. Det betyr at mange kunder må forsøke flere ganger før de kommer inn.

I de mest hektiske periodene feiler opptil 30 prosent av innloggingene. Det bekrefter Steinsland.

Hege Steinsland

Hege Steinsland, kommunikasjonsrådgiver i Vipps BankID.

Foto: BankID

Særlig fra rundt 9.30 kan mange oppleve systemet som veldig tregt, sier hun til NRK.

Det jobbes nå på spreng for å løse problemene med tjenesten.

– Vi jobber natt og dag med å komme til bunns i problemene sammen med leverandør, og samtidig informere sluttkunder gjennom brukersteder og banker. Vi sover ikke godt før tjenesten er like stabil som før, forsikrer hun.

Hennes råd til dem som opplever å ikke komme inn, er å ha både BankID på mobil og BankID med app eller kodebrikke tilgjengelig, dersom du er avhengig av å bruke tjenesten ofte.

– De to løsningene har som regel ikke hatt driftsutfordringer samtidig.

Ny leverandør

BankID skiftet leverandør i oktober, med et mål om å gjøre tjenesten bedre. Overgangen gikk i utgangspunktet fint, men den siste tiden har det altså oppstått problemer.

Det er særlig bankene som får henvendelser fra kunder som opplever å ikke få logget inn.

Folk gir imidlertid ikke opp. Antall innlogginger ligger nå på rundt 2,5 millioner hver dag, noe som er rundt 10 prosent lavere enn når tjenesten ikke opplever problemer, oppplyser Steinsland.

– Selv om mange lykkes etter et par forsøk, er det fortsatt ikke bra nok. Dette må vi få på plass. Målet er jo at tjenesten skal bli bedre.