Hopp til innhold

Lærermangel i skolen – samtidig konkurrerer Frida mot 200 søkere

Skoler i distriktene sliter med å finne kvalifiserte lærere. Men i byene er det hard kamp om få lærerjobber.

Frida Ulvlund sliter med å få jobb som lærer etter at hun ble ferdigutdannet.

VANSKELIG: Nyutdannede Frida Ulvund sier det er hard konkurranse om de få lærerstillingene i Trondheim.

Foto: Privat

– Det føles litt som om ting er satt på vent.

Det sier den nyutdannede lektoren Frida Ulvund.

Hun har siden april søkt på alle lærerjobbene som har blitt lyst ut i Trondheim og flere av kommunene rundt – så langt uten hell.

– Jeg har ikke fått tilbud om intervju engang, sier hun fortvilet.

På de fleste stillingene konkurrerer hun med opptil 200 personer.

Samtidig blir 17,5 prosent av årsverkene i skolen utført av lærere uten lærerutdanning, ifølge SSB.

Les også Samordna opptak viser krise for lærerutdanningene

Mattetime

Skole og undervisning - bilde fra et klasserom, tatt bakerst i rommet. Læreren skriver på en digital tavle/smarttavle. Elevene sitter ved pultene sine, som er på hver sin side av rommet. Alle er med ryggen mot kameraet.

Regjeringen ønsker høyere søkertall til læreryrket, men mange steder kan det være vanskelig å få jobb som nyutdannet.

Foto: NTB

Klar for arbeidslivet

Etter fem år som student forteller Ulvund at hun føler seg klar for å ta fatt på arbeidslivet. For tiden jobber hun i en 60 prosent stilling som vikar og har kontrakt ut juli. Etter det står hun uten jobb.

Det er veldig stressende ikke å vite om man har jobb til høsten, sier hun.

Men for den nyutdannede lektoren kom ikke situasjonen som noe sjokk. Også i fjor var det kamp om lærerstillingene i byen.

– Jeg hadde flere venner fra året over som sto i samme situasjon i fjor, men jeg vet ikke om det har blitt verre eller bedre i år.

Kommer an på hvor du søker

Samtidig som Ulvund og andre nyutdannede lærere sliter med å få jobb, vil regjeringen arbeide for at flere skal velge lærerutdanningen.

Leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, bekrefter at det er mangel på lærere med lærerutdanning i skoleverket.

Samtidig påpeker han at det er store geografiske forskjeller.

– Det har lenge vært spesielt utfordrende å rekruttere lærere i de nordligste fylkene og i mange distriktskommuner.

Men om ikke flere utdanner seg til å bli lærere og kommer inn i læreryrket, vil utfordringene etter hvert merkes over hele landet.

Leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll.

Geir Røsvoll påpeker at det typisk har vært enklere å få tak i lærere i de større byene og steder der man har lærerutdanning.

Foto: WESTON, STIG

Ulvund kjenner seg igjen i det Røsvoll sier. Også hun tror det kan være enklere å få jobb utenfor de store byene.

– De fleste som flytta fra byen, fikk jo jobb før vi hadde levert masteren, forteller hun.

Les også Her er årets lærer: – En vanvittig anerkjennelse

Hilde Aalberg er årets lærer

Mindre press i distriktene

Ved Sørli skole i Lierne kommune nord i Trøndelag, er situasjonen en helt annen enn i Trondheim. Skolen lyser ut én fast stilling som lærer fra høsten.

En liten uke før søknadsfristen går ut er det kommet inn bare én søknad, opplyser rektor John Arne Vestnor.

– Men vanligvis kommer det flere søknader når søknadsfristen nærmer seg.

Likevel er ikke rektoren sikker på at skolen får tak i den kompetansen de trenger.

Rektor John Arne Vestnor Lierne

Mindre skoler i distriktene kan by på mindre klasser og en mer oversiktlig arbeidshverdag enn byskolene, sier rektor John Arne Vestnor.

Foto: Privat

– I verste fall må vi ansette ufaglærte.

Som regel har skolen fått tak i de lærerne de trenger, forteller rektoren. Likevel ser han med bekymring på utviklinga.

– Antallet søkere på lærerutdanninga går ned og når NTNU ikke klarer å fylle opp klassene på lærerstudiet er det bekymringsverdig.

Vil gjøre det lettere å bli lærer i distriktet

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel er bekymret for at lærermangelen er stor i deler av landet.

Han håper blant annet desentraliserte utdanningstilbud vil gjøre det enklere å rekruttere lærere til distriktene.

– Gjennom desentraliserte og fleksible utdanninger treffer vi dem som har lyst til å bli lærer, men som bor langt fra de store byene.

– Jeg registrer at flere av de desentraliserte tilbudene har bedre søkertall enn tilbudene i byene.

Hoel håper flere lærere søker seg til distriktene.

– Jeg ønsker at flere får oppleve verdien av å være lærer på mindre steder, der en kan følge elevene tettere i mindre klasser og der elevene har store arealer å boltre seg på i lek.

Oddmund Hoel

– Årets søkertall viser at vi har en virkelig stor utfordring, særlig fordi vi også har stor lærermangel mange steder i landet, sier Oddmund Hoel.

Foto: Ragnhild Vartdal / NRK

Selv om overgangen fra studenttilværelsen til arbeidslivet har vist seg å være vanskelig, har ikke Frida Ulvund gitt opp å få jobb i Trondheim.

– Jeg har jo veldig lyst til å jobbe som lærer, så jeg har troa på at det blir en eller annen løsning på det.

Og hun angrer ikke på at hun valgte lærerutdanninga.

– Selv om jeg hadde visst hvor vanskelig det var å få jobb ville jeg ikke valgt en annen utdanning. Jeg trives veldig godt som lærer.

Les også Mange lærere blir utsatt for vold – Henriette ble angrepet med hammer

Henriette Selnæs