– Det føles litt som om ting er satt på vent.
Det sier den nyutdannede lektoren Frida Ulvund.
Hun har siden april søkt på alle lærerjobbene som har blitt lyst ut i Trondheim og flere av kommunene rundt – så langt uten hell.
– Jeg har ikke fått tilbud om intervju engang, sier hun fortvilet.
På de fleste stillingene konkurrerer hun med opptil 200 personer.
Samtidig blir 17,5 prosent av årsverkene i skolen utført av lærere uten lærerutdanning, ifølge SSB.
Regjeringen ønsker høyere søkertall til læreryrket, men mange steder kan det være vanskelig å få jobb som nyutdannet.
Foto: NTBKlar for arbeidslivet
Etter fem år som student forteller Ulvund at hun føler seg klar for å ta fatt på arbeidslivet. For tiden jobber hun i en 60 prosent stilling som vikar og har kontrakt ut juli. Etter det står hun uten jobb.
– Det er veldig stressende ikke å vite om man har jobb til høsten, sier hun.
Men for den nyutdannede lektoren kom ikke situasjonen som noe sjokk. Også i fjor var det kamp om lærerstillingene i byen.
– Jeg hadde flere venner fra året over som sto i samme situasjon i fjor, men jeg vet ikke om det har blitt verre eller bedre i år.
Kommer an på hvor du søker
Samtidig som Ulvund og andre nyutdannede lærere sliter med å få jobb, vil regjeringen arbeide for at flere skal velge lærerutdanningen.
Leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, bekrefter at det er mangel på lærere med lærerutdanning i skoleverket.
Samtidig påpeker han at det er store geografiske forskjeller.
– Det har lenge vært spesielt utfordrende å rekruttere lærere i de nordligste fylkene og i mange distriktskommuner.
– Men om ikke flere utdanner seg til å bli lærere og kommer inn i læreryrket, vil utfordringene etter hvert merkes over hele landet.
Geir Røsvoll påpeker at det typisk har vært enklere å få tak i lærere i de større byene og steder der man har lærerutdanning.
Foto: WESTON, STIGUlvund kjenner seg igjen i det Røsvoll sier. Også hun tror det kan være enklere å få jobb utenfor de store byene.
– De fleste som flytta fra byen, fikk jo jobb før vi hadde levert masteren, forteller hun.
Mindre press i distriktene
Ved Sørli skole i Lierne kommune nord i Trøndelag, er situasjonen en helt annen enn i Trondheim. Skolen lyser ut én fast stilling som lærer fra høsten.
En liten uke før søknadsfristen går ut er det kommet inn bare én søknad, opplyser rektor John Arne Vestnor.
– Men vanligvis kommer det flere søknader når søknadsfristen nærmer seg.
Likevel er ikke rektoren sikker på at skolen får tak i den kompetansen de trenger.
Mindre skoler i distriktene kan by på mindre klasser og en mer oversiktlig arbeidshverdag enn byskolene, sier rektor John Arne Vestnor.
Foto: Privat– I verste fall må vi ansette ufaglærte.
Som regel har skolen fått tak i de lærerne de trenger, forteller rektoren. Likevel ser han med bekymring på utviklinga.
– Antallet søkere på lærerutdanninga går ned og når NTNU ikke klarer å fylle opp klassene på lærerstudiet er det bekymringsverdig.
Vil gjøre det lettere å bli lærer i distriktet
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel er bekymret for at lærermangelen er stor i deler av landet.
Han håper blant annet desentraliserte utdanningstilbud vil gjøre det enklere å rekruttere lærere til distriktene.
– Gjennom desentraliserte og fleksible utdanninger treffer vi dem som har lyst til å bli lærer, men som bor langt fra de store byene.
– Jeg registrer at flere av de desentraliserte tilbudene har bedre søkertall enn tilbudene i byene.
Hoel håper flere lærere søker seg til distriktene.
– Jeg ønsker at flere får oppleve verdien av å være lærer på mindre steder, der en kan følge elevene tettere i mindre klasser og der elevene har store arealer å boltre seg på i lek.
– Årets søkertall viser at vi har en virkelig stor utfordring, særlig fordi vi også har stor lærermangel mange steder i landet, sier Oddmund Hoel.
Foto: Ragnhild Vartdal / NRKSelv om overgangen fra studenttilværelsen til arbeidslivet har vist seg å være vanskelig, har ikke Frida Ulvund gitt opp å få jobb i Trondheim.
– Jeg har jo veldig lyst til å jobbe som lærer, så jeg har troa på at det blir en eller annen løsning på det.
Og hun angrer ikke på at hun valgte lærerutdanninga.
– Selv om jeg hadde visst hvor vanskelig det var å få jobb ville jeg ikke valgt en annen utdanning. Jeg trives veldig godt som lærer.