Hopp til innhold

Dropper asfalt på Bakklandet

Politikerne i Trondheim snur, og dropper asfalterte sykkelfelt på Bakklandet.

Bjørnar Sandberg og Ottar Michelsen

Bjørnar Sandberg (til venstre) og Ottar Michelsen er glad det ikke blir asfalterte sykkelveier på Bakklandet.

Foto: Morten Karlsen/NRK

Bjørnar Sandberg

Bjørnar Sandberg viser fram banneret fra kampen mot motorvei på Bakklandet for over 30 år siden.

Foto: Morten Karlsen/NRK

Det var i mai formannskapet i byen vedtok å lage asfaltgate for syklistene på Bakklandet. Det førte til mange protester, og nå har de folkevalgte snudd i saken.

– Viktig med brostein

– Nå blir det brostein med heller bortover hele Bakklandet. Mange er blitt mer bevisst på hvor viktig helhetsinntrykket av bybildet er, og da er brostein en viktig del av Bakklandet. Derfor blir det ikke asfalt her likevel, sier SV-politiker Ottar Michelsen.

I dag er Bakklandet et område i Trondheim med brostein og heller, og hvor det er veldig fokus på at både syklende og gående skal ferdes sammen. Bjørnar Sandberg bor i området, og er glad for at politikerne snudde.

– Vi er kjempefornøyd med at de gjør om asfaltvedtaket. Nå får vi isteden en oppgradering av veiene med brostein og heller, og det liker vi, sier han.

Humper godt

Sandberg kommer syklende med en vogn bak på sykkelen, og han innrømmer at det humper godt på brosteinen.

– Vi som sykler trenger jo ikke suse av gårde i så veldig stor fart på Bakklandet. Derfor går det greit å sykle på brosteinen. Nå skal jo sykkelhellene også bli bredere, og det blir mer tilrettelagt for sykkelvogner, forteller han.

På 1960- og 70-tallet kjempet beboerne på Bakklandet en annen kamp. Da gjaldt det å unngå at det ble bygd motorvei tvers gjennom området. Den kampen ble kronet med seier, og nå føler folket på Bakklandet at de har vunnet en ny seier mot politikerne.

– Angrer ikke

– Dette viser jo hvor viktig Bakklandet er. Politikerne angrer nok ikke på at de droppet motorveien for 30 år siden, og det tror jeg heller ikke de vil gjøre når det gjelder sykkelveien, sier Sandberg.

Ottar Michelsen innrømmer at de gjorde et galt vedtak i mai.

– Det ble feil i forhold til det totale utseendet på Bakklandet. Å holde på brostein og heller vil også påvirke hastigheten til de syklende. Men dette er jo et område med en blanding av syklister og fotgjengere, og da kan jo ikke farten til syklistene bli prioritert, mener SV-politikeren.