Da forslaget om røde gater mellom trehusbebyggelsen på Bakklandet først ble lansert, skapte dette både engasjement og sterke reaksjoner.
Byantikvar i Trondheim, Gunnar Houen, reagerte sterkt på forslaget da det kom. Han trakk frem arbeidet som er blitt gjort for å bevare det historiske miljøet på Bakklandet over flere år.
– Jeg syns det er merkelig at man plutselig skal se bort fra dette, og pøse på med rød asfalt, så Houen til NRK.
Nå blir forslaget om rød asfalt i full bredde droppet. Dette ble vedtatt i formannskapet i dag med åtte mot tre stemmer.
Skaper forvirring
Kommunalråd Geirmund Lykke fra KrF, er en av politikerne som i dag la frem forslag om å kun asfaltere sykkelveiene røde. Han mener det vil skape forvirring med heldekkende rød asfalt.
– Med rød asfalt kan det bli uklart hvem det er som skal benytte seg av gategrunnen, sier Lykke til NRK.
Det er gjennom Miljøpakken satt av to millioner kroner til å forbedre forholdene for syklister på Bakklandet. Nå skal det utvikles andre løsninger.
Fortsetter som før
Det er erfaringer fra smale gater i Nederland som ligger til grunn for forslaget om rød asfalt på Bakklandet. I Nederland har rød asfalt vært en suksess.
Kommunaldirektør for byutvikling Einar Aassved Hansen, trekker frem de smale gatene på Bakklandet som utfordrende.
– Når gata er så smal blir det ikke plass til både sykkel-, gang- og kjørefelt. Da må vi forsøke å finne løsninger som best ivaretar alles behov, sier Aassved Hansen til NRK.
Han forteller at de nå ser på muligheten for å fortsette med samme løsning som allerede finnes på begge sider av Gamle Bybro i dag.
– Der det er brostein og heller i dag vil vi forsette med det, men hellene skal tas opp og legges på nytt. Den røde asfalten skal kun brukes der det er syklister som skal ferdes, understreker Aassved Hansen.