Hopp til innhold

Brukte 4500 kroner på "gratis" spill

Ståle Jensen (41) trodde han lastet ned et gratis smurfespill på sin iPad til datteren på ni år. Men inne i spillet klarte datteren å kjøpe "smurfebær" for nærmere 4 500 kroner på fem dager.

Niåring jente spiller "Smurfs' Village" på iPad.

Ni år gammel jente spiller 'Smurfs' Village' på iPad.

Foto: Privat / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Apps "Smurfs' Village"

Gamlesmurfen ler hele veien til banken.

Foto: iTunes / NRK

Gleden sto i taket julaften da Ståle Jensen fra Mo i Rana pakket opp gaven fra broren sin og fant en iPad fra Apple. Men gleden skulle bli kortvarig.

Mandag 27. desember ville den ferske ipad-brukeren laste ned et spill til datteren.

– På iTunes-siden reklamerte de for et spill som heter «Smurfs' Village». Spillet så ut til å passe godt til min ni år gamle datter, sier Ståle Jensen til NRK.no.

Vi så at det var «free download», tenkte at dette ville være en fin innføring for ungene i å gå på nettet.

Kjøpte smurfebær

«Smurfs’ Village» går ut på å bygge opp en smurfelandsby ved å dyrke jorda og bygge flere hus. Men spillet blir ganske fort kjedelig, fordi det går svært langsomt fremover. Ved å kjøpe såkalte smurfebær inne i en butikk i spillet kan du få ting til å skje fortere, og dessuten kjøpe kule ting til spillet.

Det største antallet smurfebær man kan kjøpe koster 550 kroner.

Den ni år gamle datteren til Ståle Jensen oppdaget denne funksjonen, og satte i gang å kjøpe smurfebær. Selv om hun ikke spilte lange perioder klarte hun å kjøpe smurfebær for 4 446 kroner på fem dager.

– Jeg har nå sittet sammen med min datter mens hun har gått inn, funnet butikken og vist meg at hun ikke trenger passord for å kjøpe bær, sier Ståle Jensen.

– Som datteren min så slående sa det: «Pappa, det er jo bare smurfepenger.»

Smurfespillet "Smurfs' Village" på en iPad.

Spillet 'Smurfs' Village' er helt tydelig rettet inn mot barn'.

Foto: iTunes / NRK

Fikk melding etter én uke

Jensen er kritisk til at det tok lang tid før han fikk regning fra Apple. Den kom først etter at han var blitt klar over konsekvensene av datterens spilling.

– Første virkedag etter nyttår, mandag 3. januar, fikk jeg en bunke e-poster fra Apple med krav om i alt 4446 kroner, sier Ståle Jensen.

NRK har fått se alle disse e-postene, tolv i alt. Alle er sendt 2. januar. Vanligvis kommer kvitteringa kort tid etter at noe er kjøpt iTunes Store.

– Da jeg opprette kontoen i iTunes tok det ca fem sekunder å motta melding om at konto var opprettet. Hvorfor det da tok så lang tid å sende kvitteringene, og at disse kom samlet, kan man jo bare spekulere på, sier han.

Ifølge teknologijournalisten Peter Svensson i nyhetsbyrået The Associated Press er Smurfs’ Village den tredje mest innbringende applikasjonen hos iTunes, bak to liknende ”gratis”-spill; «Tap Zoo» og «Bakery Story».

Capcom, spillselskapet bak Smurfs’ Village” sier til AP at muligheten til å kjøpe store mengde smurfebær uten å måtte taste inn sitt iTunes-passord er lagt inn i app’en av hensyn til voksne ”kraft-spillere”, som ønsker å utvikle sine smurfelandsbyer fortere.

Oppga kredittkortopplysninger

For å kunne laste ned spill og småprogrammer til iPaden, såkalte apps, måtte Ståle Jensen opprette en konto i Apples nettbutikk iTunes og oppgi kredittkortopplysninger. Han måtte også lage et passord som skal brukes ved kjøp.

Applikasjonene er enten gratis, free downloads, eller koster fra seks kroner og oppover: Jensen nølte ikke før han la inn kredittkortopplysningene sine.

– Jeg skulle jo ikke kjøpe noe. Bare laste ned gratisspillet Smurf’s Village.

Han reagerer på at det i det aktuelle spillet er er mulig å kjøpe noe uten å måtte taste inn koden han har på sin iTunes-konto.

Ble advart

NRK har ikke lykkes å komme i kontakt med iTunes.

På Smurfs’ Village i App Store på iPaden blir man presentert for en lang beskrivelse av spillet. og iTunes opplyser på engelsk om at dette kan komme til å koste virkelige penger.

«PLEASE NOTE: Smurf Village is free to play, but charges real money for additional in-app content. You may lock out the ability to purchase in-app content by adjusting your device’s settings.»

Men det å blokkere for slike kjøp på en iPad eller iPhone skjer ikke uten videre.

  • Først må du gå inn på “Innstillinger”
  • Deretter klikke på “Restriksjoner”
  • Bla ned til ”Tillatt innhold”
  • Skifte fra ”på” til ”av” for ”Kjøp i program”

Først etter å ha gjort dette vil et barn ikke lenger kunne kjøpe innhold inne i spill uten å taste en kode. Men dette har altså Ståle Jensen ikke fått med seg.

Flere klager

På iTunes-siden har tre kunder gitt «Smurfs’ Village» laveste karakter (én stjerne).

«Denne appen er ren svindel. Den ødela min juledags morgen. Jeg ble lurt av denne ”gratis” appen, og lot min tre år gamle datter spille p åiPaden. Fem minutter senere hadde jeg mottatt et krav på 50 dollar.» skriver en av de misfornøyde kundene.

«Ikke skaff deg denne appen om du er mor eller far» advarer en annen.

Ståle Jensen kan ikke si om ikke disse advarslene sto på siden da han lastet opp programmet 27. desember.

– Voksne må følge med

Hos Forbrukerombudet arbeider nestleder Bente Øverli med barn og mobile innholdstjenester. Hun sier det er viktig at foreldre vet hva som kan skje på nye plattformer som smarttelefoner og lesebrett.

Hun sier det er fullt mulig å opprette en konto som ikke er tilknyttet et kredittkort.

Berit Øverli mener vanlige folk som ikke har teknisk innsikt i hva iTunes og en iPad er, må være svært restriktive med å la barna leke seg med iPaden eller iPhonen uten å ha satt seg inn i brukervilkår og pris først.

– Hva vil du råde Ståle Jensen til å gjøre?

– Han bør ta kontakt med både iTunes og kredittkortselskapet for å se om han kan komme til en løsning.

Lykkelig slutt

Tirsdag fulgte Ståle Jensen opp rådet og tok kontakt med Master Card gjennom sin bankforbindelse i Nordlandsbanken. Der fikk han gode nyheter.

– De sa at iTunes hadde reservert 4 446 kroner på kortet, men at alle reservasjonene så nær som én på 55 kroner, hadde gått ut uten at iTunes hadde sendt faktura innen tidsfristen.

Dermed ser det ut som han slipper med å betale de 55 kronene. Nå har han slettet kontoen og klippet kredittkortet sitt i to for sikkerhets skyld.

– Jeg har hatt noen søvnløse netter etter at regningen på 4446 kroner kom, men i natt sov jeg godt igjen.

Ståle Jensen velger å gå ut med denne historien for å advare alle som er like ferske på iPad som han selv er.

Har du blitt lurt på lesebrett eller smarttelefon? Skriv om dine erfaringer i kommentarfeltet: