Bertil Sletta har betalt ca. 180.000 kroner i bompenger på E39 mellom Øysand og Thamshamn siden 2002, og har nå sendt en søknad til Skanska om å få en del av veien oppkalt etter seg.
– Helst Sletta-sletta, inspirert av Hjørdis-sletta attme Slettaskogen, skriver han i en Facebook-status.
Festens dag
Klokken 12 i dag skrudde samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen av strømmen på bommene som i løpet av de siste 14 årene har dratt inn 1,2 milliarder kroner i bompenger. Bertil Sletta har dermed betalt sin siste slant i bompenger på vei til jobb i dag, for på veien hjem har det blitt gratis.
– Det her er jo en festens dag. Endelig kan vi kjøre til jobb uten å se at det blinker grønt i en boks, og det føles helt herlig, fortsetter han.
Har finansiert to meter av veien
Sletta bor i Buvika, og har kjørt strekningen til og fra jobb i mange år, i tillegg til at den har blitt flittig brukt i private sammenhenger. Bertil Sletta jobber som regnskapsfører, og han har derfor regnet litt på hvor mye av veien han har finansiert.
– Med rask regning har jeg kommet frem til at det er ca. to meter som jeg mener burde oppkalles etter meg, sier han.
Burde kalles Skanska-sletta
Geir Linge er kommunikasjonssjef i Skanska, og han kan fortelle at avgjørelsen om navngiving og skilting er utenfor deres myndighet.
– Vi setter opp de skiltene vi får beskjed om, men hva som skal settes opp er ikke opp til oss å bestemme. Vi kommer nok heller ikke til å sende en søknad på vegne av personen, forklarer Linge.
Han forteller at de heller ønsker å konkurrere med Sletta om navngiving av strekningen, da Skanska selv har betalt langt over 180.000 kroner i bompenger i perioden de bygde nyveien.
– Sånn sett burde den heller kalles Skanska-sletta, sier han.