Hopp til innhold

Nå skal snikerne tas

AtB er lei av sniking på bussen og innfører mer omfattende kontroller enn noen gang.

ATB varsler økte kontroller

Passasjer uten gyldig billett får ikke bli med bussen videre, og må betale et gebyr mellom 750 og 1500 kroner.

Foto: Morten Karlsen

Plan- og driftsjef i AtB, Harald Storrønning, innser at busselskapet, har kontrollert passasjerene for lite.

– Det er nok verre i Trondheim enn vi tror. Men vi ser at kundene validerer kortene sine og i all hovedsak har dem billett. Men de har ikke den billetten de rettmessig har kjøpt, har kanskje ikke med seg rettmessig bevis, eller de fyller ikke det som skal til for å være honnør.

I 2011 innførte Atb som et av de første busselskapene i Norge, mobilbillett. Dette førte til en ny type snikeutfordring for selskapene.

Kunder spekulerer med sjeldne kontroller

Hyppigheten av billettkontroller på bussene har vært så lav at man kommer bedre ut av det rent økonomisk, om man dropper å betale. Plan- og driftssjefen vedgår at en del kunder spekulerer i å heller betale eventuelle bøter fremfor billetter.

Skjermdump av mobilbillett

Mobilbilletten ble raskt populær. Den er en av flere billettløsninger som misbrukes og nå varsler AtB mer omfattende kontroller enn tidligere.

Foto: Anette Holth Hansen / NRK

Gjennom hele 2015 ble 290 AtB-kunder tatt for å ikke ha gyldig billett. Til sammenligning ble 50 snikere avslørt i løpet av bare én ukes testperiode med den nye kontrollmetoden i 2016.

– Ja, vi innser at vi ikke har kontrollert mange nok. Det har tatt litt tid for oss å finne ut av hvordan vi skal få til dette best mulig. Skulle vi styrke vårt eget kontrollørkorps, eller kjøpe tjenesten. Vi har landet på det siste, og etter en anbudskonkurranse har vi landet på at det er Nokas som nå skal hjelpe oss.

Varsler endrede kontroller

ATB varsler historisk omfattende kontroller for å avsløre jukserne.

Harald Storrønning

Harald Storrønning er plan- og driftssjef i AtB. Nå varsler han kontroller der alle ombord blir kontrollert.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Dette blir annerledes. Kontrakten med Nokas innebærer kvalitetskontroll, veiledningskontroll- og billettkontroll. Når det gjelder billettkontroll så vil vi begynne med storkontroller som innebærer at alle på bussen blir kontrollert. Det har vi aldri gjort før, sier Storrønning.