Plan- og driftsjef i AtB, Harald Storrønning, innser at busselskapet, har kontrollert passasjerene for lite.
– Det er nok verre i Trondheim enn vi tror. Men vi ser at kundene validerer kortene sine og i all hovedsak har dem billett. Men de har ikke den billetten de rettmessig har kjøpt, har kanskje ikke med seg rettmessig bevis, eller de fyller ikke det som skal til for å være honnør.
I 2011 innførte Atb som et av de første busselskapene i Norge, mobilbillett. Dette førte til en ny type snikeutfordring for selskapene.
- Mobilbillett ble raskt populært - solgte en million billetter på under et år.
Kunder spekulerer med sjeldne kontroller
Hyppigheten av billettkontroller på bussene har vært så lav at man kommer bedre ut av det rent økonomisk, om man dropper å betale. Plan- og driftssjefen vedgår at en del kunder spekulerer i å heller betale eventuelle bøter fremfor billetter.
Gjennom hele 2015 ble 290 AtB-kunder tatt for å ikke ha gyldig billett. Til sammenligning ble 50 snikere avslørt i løpet av bare én ukes testperiode med den nye kontrollmetoden i 2016.
– Ja, vi innser at vi ikke har kontrollert mange nok. Det har tatt litt tid for oss å finne ut av hvordan vi skal få til dette best mulig. Skulle vi styrke vårt eget kontrollørkorps, eller kjøpe tjenesten. Vi har landet på det siste, og etter en anbudskonkurranse har vi landet på at det er Nokas som nå skal hjelpe oss.
Varsler endrede kontroller
ATB varsler historisk omfattende kontroller for å avsløre jukserne.
– Dette blir annerledes. Kontrakten med Nokas innebærer kvalitetskontroll, veiledningskontroll- og billettkontroll. Når det gjelder billettkontroll så vil vi begynne med storkontroller som innebærer at alle på bussen blir kontrollert. Det har vi aldri gjort før, sier Storrønning.