Hopp til innhold

Unik bru mot Russland på plass

Den siste biten i det norsk-russiske vegsamarbeidet kom på plass i dag. Brua som er fraktet fra Tyskland måtte ha hjelp av tidevannet for å komme på plass

Bøkfjordbrua

Prosjektleder i HAK entreprenør, Ole Heggeli (t.v.) og Tomas Stäter i Schachtbau Nordhausen (t.h.) kontrollerer at hver eneste millimeter er korrekt når den spesielle Bøkfjordbrua endelig kom på plass.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

– Dette er unikt og en veldig spesiell måte å gjøre det på.

Det sier byggeleder i Statens vegvesen, Jørn Uno Mikkelsen, mens han ser på at brua glir rolig inn Bøkfjorden i Sør-Varanger kommune på pram.

Bøkfjordbrua er den siste biten og kronen på verket på det norsk-russiske vegprosjektet mellom Kirkenes og Pechenga i Russland, Europavei 105.

Fraktet langs Norskekysten

Bruspennet som er bygget i Tyskland er fraktet med pram nordover til Bøkfjorden der den ankom mandag.

– Norskekysten er ikke kjent for å være den greieste kysten å gå med last, sier anleggsleder hos HAK entreprenør, Ole Johan Ås.

Ble bølgene høyere enn to og en halv meter, måtte prammen stoppe, noe som har gjort prosjektet blitt noe forsinket.

Brua som er 120 meter lang, 25 meter høy og består av 500 tonn stål kom lørdag endelig fram til sin destinasjon lørdag, kun få kilometer fra grensa til Russland.

Bøkfjordbrua settes på plass

Prammen som har fraktet bruspennet fra Tyskland føres i posisjon mens tidevannet er på sitt høyeste.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Må ha hjelp av tidevannet

Det spesielle med prosjektet er at tidevannet i Bøkfjorden brukes for å sette brua på plass.

Kvart over ett lørdags formiddag var tidevannet på sitt høyeste, og da måtte prammen og brua være i posisjon.

– Dette er presisjonsarbeid. Det er kun få millimeter det er snakk om. Brua skal ikke heises, men senkes på plass av tidevannet, sier Ås.

Alle som jobber med prosjektet har vært spente på det spesielle øyeblikket der bruspennet blir ført på plass av tidevannet.

– Jeg begynner å bli bra lettet nå. Det var nervepirrende en periode, men det ser ut som alt stemmer.

Det sier prosjektleder i HAK entreprenør, Ole Heggeli, mens han ser på at det kun er snakk om noen få centimeter før brua er på plass.

Bøkfjordbrua settes på plass

En av de mest kritiske fasene av prosjektet var å snu brua 90 grader mens den var til havs. Bruspennet måtte plasseres med millimeters presisjon.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Binder sammen Norge og Russland

Europavei 105 strekker seg fra Kirkenes, gjennom Russland, og til Jalta på den russiskanekterte krimhalvøya. Nesten 4.000 kilometer med veg.

Prosjektet med å utbedre veistrekningen mellom Kirkenes og over grensa til Pechenga i Russland startet i 2011.

Kun fem centimeter klaring var det bruspennet fikk ved hjelp av tidevannet før det sakte, men sikkert ble senket på plass.

– Dette var finberegning. Det var ikke mye å gå på, sier Heggeli.

Han skryter av partneren Schachtbau Nordhausen som bygget bruspennet i Tyskland, og som også var til stede i Bøkfjorden lørdag.

– Tysk presisjon, oppsummerer Heggeli.

Når brua endelig er på plass, klarer han ikke å skjule at han er stolt over prosjektet.

– Det er et smykke av en bru, og det er en milepæl både for oss og våre partnere Schachtbau og Statens vegvesen.

Den siste biten i det norsk-russiske vegsamarbeidet kom på plass i dag. Brua som er fraktet fra Tyskland måtte ha hjelp av tidevannet for å komme på plass