– Jeg er rystet over hvor dårlig informasjon og hvor lite hjelp vi har fått, sier Anneli Vestre. Til daglig er hun lærer, men nå har Vestre og en kollega også påtatt seg jobben som sjåfører.
Det blir 1752 kilometer i bil før de er framme i Finnmark, mest sannsynlig natt til søndag.
Alternativet var nemlig enda verre:
– Det var å vente til tirsdag og kanskje fly da. Men det er ingen ting som er sikkert. Så sånn sett var dette det beste vi kunne få til, sier elev Vebjørn Martinsen til NRK.
Ventet hele dagen
Elevene fra Sandland og Høgtun skole i Loppa var på vei hjem fra skoletur til London og landet på Gardermoen torsdag morgen. Etter planen skulle de videre til Alta samme ettermiddag.
– Vi satt på flyplassen hele torsdag, fra vi landet om morgenen til klokka 23. Da bestemte vi oss for at vi måtte bare få tak i et hotell. Alle fly ble kansellert etter det, sier Vestre.
– SAS har vært veldig dårlige til å informere og lite behjelpelige. Vi fikk bare beskjed seint i går om at vi bare måtte «reise hjem». Det var ingen fly, luken ble stengt, folk var overarbeidet. Og der satt det tusenvis igjen på Gardermoen, sier læreren.
– Vi har ikke fått matkuponger. Vi har måttet ordne alt selv.
Loppa kommune bevilget 30.000 kroner, slik at de kunne leie to sjuseters biler fredag morgen.
Bil i grevens tid
– Det ordnet seg ganske kjapt, heldigvis, for nå begynte det å fylles opp med køer også hos bilutleiefirmaene. Folk kommer seg jo ikke hjem.
Vestre snakker med NRK på telefon fra Kongsvinger, der de har stoppet for å handle det nødvendigste etter at bagasjen forsvant i kaoset.
– Ingen vet hvor bagasjen er. I den har vi jo ting elevene trenger, som nødvendige medisiner og diverse. Men vi har klart å ordne ting så vi kommer oss hjem i live, sier Vestre.
– Det var merkelig at dette kunne skje på grunn av 20 cm snø. I Norge, liksom. Som om ikke det var vanlig med snø her i landet, sier Vebjørn Martinsen.
– Et stort beklager
Informasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen beklager at klassen har opplevd dårlig service.
– Vi har gjort så godt vi kan. Våre ansatte har kommet på fridagen og jobbet 18-timersvakter, men det har ikke vært nok på en av de tyngste dagene i Gardermoens historie, sier Johansen.
– Med over 90 kanselleringer og 15.000.–20.000 berørte passasjerer har vi ikke hatt muligheten til å gi den individuelle informasjonen vi gjerne skulle gitt.