– Jag var på kurs i Oslo. Under lunsjpausen fikk jeg en e-post fra det som så ut til å være Google om at jeg hadde fått tre nye meldinger som ikke kunne åpnes. Jeg ble bedt om å oppgi passordet mitt, forteller Maria Fjellstad fra Harstad.
– Siden jeg nylig hadde lagt inn e-posten min på en ny datamaskin, trodde jeg at dette hadde skjedd fordi jeg hadde gjort noe feil i den forbindelse, så jeg skrev inn passordet.
- Les også:
Da kursdagen var ferdig begynte telefonen til Venstre-politikeren å koke.
– Det haglet inn med meldinger og telefoner fra folk som trodde e-postkontoen min hadde blitt svindlet etter at de hadde mottatt en e-post fra meg, forteller Fjellstad.
Fikk ordnet opp
E-posten som ble sendt ut til et stort antall av Fjellstads kontakter og e-postlister sa at hun var i London, hvor hun var frastjålet telefon, penger og pass. I e-posten ba hun mottakerne om å låne henne 14.000 kroner via Western union.
– Hadde jeg ikke nettopp prøvd å legge e-postkontoen inn på den nye maskinen, ville jeg aldri lagt inn passordet mitt i den e-posten, sier Fjellstad.
- Les også:
Hun tror hun har klart å få ordnet opp i e-postrotet nå.
– Jeg kom meg inn på kontoen og fikk skiftet passord. Jeg har også skiftet passord på alle andre kontoer jeg har. Men det er veldig ubehagelig å vite at så mange, også folk jeg ikke kjenner, har mottatt e-post fra meg. I tillegg er alle mine tidligere e-poster slettet, forteller hun.
Slik sikrer du deg
Denne type svindel skjer støtt og stadig. Google Norge ønsker ikke å opplyse om hvor ofte det skjer, men de informerer om at de hele tiden jobber for å være i forkant av nettsvindlerne.
- Les også:
- Les også:
Et lurt tips Google Norge kommer med er å aldri oppgi passord i en e-post, det er nemlig noe de aldri spør om.
Et annet råd er å aktivere toveis verifisering. Det gjør at du blant annet mottar en kode på mobilen som du må bruke for å bekrefte at det er du som logger deg inn på kontoen din hver gang du bruker en ny datamaskin.
– Jeg har gjort det nå. Dette er ikke noe jeg har lyst å oppleve igjen, og jeg er glad så mange av mine bekjente forsto at det var svindel, og ikke minst at de var så kjappe med å advare meg, sier Fjellstad.