Hopp til innhold

Postens nye elbiler svikter

Halvparten av Postens elektriske doninger i Nord-Norge er ute av drift.

Ny postbil

Postens mål er å ha 1300 miljøvennlige kjøretøy innen 2015.

Foto: Posten

Innen høsten 2012 skal Posten ha 500 elbiler i daglig drift, og mange av disse er allerede på veiene. Men det er betydelige innkjøringsproblemer.

Batteritrøbbel

Harstad Tidende skriver at halvparten av Postens 17 nye elbiler nord for Saltfjellet av det spanske merket Comarth, ikke er satt i drift.

– For tiden er halvparten av bilene ute av drift. En av årsakene til dette er at vi har hatt tekniske problemer med noen av disse bilene. Men for de fleste bilene er årsaken til at de ikke er satt drift at vi venter på at teknikere fra den spanske leverandøren skal gjøre nødvendige utskiftninger og justeringer av batteriene i bilene. Vi har erfart gjennom bruken av de andre bilene vi har at batteriene ikke er sterke nok eller er feilinnstilte. Dette skal teknikerne fra Spania ordne opp i, men når dette vil skje er vanskelig å si nøyaktig, da de er på rundreise i Norge og skal utføre tilsvarende oppdrag en rekke andre steder, forteller informasjonssjef i Posten, Pål Jakobsen til ht.no.

Skal ha 1300 «grønne» kjøretøy

Posten har per dags dato hele 10 000 kjøretøy. Innen 2015 skal 1300 av disse kjøre på elektrisitet, gass eller annen miljøvennlig teknologi.

Hver dag kjører Posten en distanse på nesten sju ganger rundt jordkloden. Målet er å redusere CO2-utslippet med 30 prosent innen 2015.

De nye elektriske postbilene har en toppfart på 45 km/t, og er blant annet hevet slik at de skal kunne brukes også vinterstid.

– For oss er det ikke noe dramatikk i at disse bilene ikke er i drift. Når man er så tidlig ute og satser på ny og miljøvennlig teknologi som det Posten gjør i dette tilfelle, må man være forberedt på at det dukker opp ett og annet problem. Vår satsing på elbiler er både fremtidsrettet og fornuftig, ikke minst fordi vi ønsker å ta vårt miljøansvar seriøst og alvorlig, avslutter Jakobsen til ht.no.