Meklingsfristen mellom NHO og Parat var ved midnatt natt til lørdag. Piloter som flyr redningshelikoptre på Svalbard ville ha blitt tatt ut i streik. Det nektet regjeringen.
– Jeg kalte inn partene til et møte i natt. I møtet ble det klart at det ikke var mulig for partene å finne en løsning slik det er nå. På vegne av statsråden har jeg derfor varslet om at det vil bli fremmet en lovproposisjon om tvungen lønnsnemnd, sier statssekretær Per Olav Skurdal Hopsø (Ap) i Arbeids- og inkluderingsdepartementet til NTB.
Statens helsetilsyn har sagt at det var fare for liv og helse hvis det ble streik. Regjeringen forbyr streiken, slår Parat fast.
Liv og helse avgjørende
Før avklaringa kom, var lokalstyreleder i Longyearbyen Terje Aunevik bekymret for Svalbard-samfunnet.
– Om vi skal ende opp med at Longyearbyen står uten redningstjeneste, kan det få svært dramatiske konsekvenser. Det i større grad enn man ville sett i en tilsvarende situasjon på fastlandet.
Det var natt til lørdag at redningstjenesten på Svalbard kunne blitt lammet av pilotstreik.
Norsk Flygerforbund og Parat er uenige om pilotene på Svalbard også er omfattet av deres overenskomst med selskapet.
Parat mener det kanadisk-eide selskapet CHC Helikopter service nekter de ti pilotene på Svalbard tariffavtale.
Det var Svalbardposten som først rapporterte om konflikten.
Dermed risikerte Sysselmesteren på Svalbard, som drifter redningstjenesten på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet, at de to redningshelikoptrene kunne blitt stående på bakken fra natt til lørdag.
– Kravet fra Parats side er å få opprettet tariffavtale for pilotene i redningstjenesten på Svalbard, sa kommunikasjonssjefen i Parat, Trygve Bergsland, til NRK.
En streik hos helikopterpilotene i redningstjenesten på Svalbard kunne også rammet det norsk-russiske søk- og redningssamarbeidet i Barentshavet.
Turbulente forhandlinger
Det var utfordrende forhandlinger i flere uker.
Fredag i forrige uke var det også fare for streik, da redningsmennene på redningshelikoptrene ikke var kommet til enighet med selskapet om tariffavtale.
Litt senere på dagen kom meldingen om at partene var kommet til enighet.
Nå er situasjonen identisk for helikopterpilotene i samme tjeneste.
– CHC Helikopter service vant kontrakten om drift av redningshelikoptrene på Svalbard, etter en anbudsrunde 2021, sa forhandlingsleder i Parat Lars Petter Larsen i en pressemelding.
Pilotene er virksomhetsoverdratt til det nye selskapet, og Parat mener den gamle tariffavtalen disse var omfattet av, er utløpt på dato.
– Parat krever likelydende tariffavtale, som øvrige piloter i CHC Helikopter service, het det i uttalelsen.
Tore Villard er daglig leder i CHC, og sa fredag til NRK at selskapet er positive til et organisert arbeidsliv og høy organisasjonsgrad, og mener det bidrar til trygghet for medarbeidere deres.
– Parat har nå lagt frem et krav om opprettelse av en tariffavtale med NHO Luftfart. Dette er en prosess mellom Parat og NHO Luftfart, og CHC er ikke part i denne.
Tariffavtale, eller ikke tariffavtale?
Trygve Bergsland sier til NRK at pilotene i redningstjenesten tidligere har hatt tariffavtale. Men han mener at etter at de nye eierne er kommet inn, nektes de ti pilotene ny avtale med selskapet.
– Det er helt avgjørende for pilotene å ha ordnede arbeidsforhold, og det gjøres gjennom en tariffavtale, sier han.
Tore Villard i CHC sa til NRK at selskapet ikke nekter pilotene på Svalbard tariffavtale:
– Våre ansatte er i dag omfattet av blant annet en tariffavtale mellom Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart, sa Villard.
NRK har ikke lyktes å få en uttalelse fra NHO Luftfart.
Avgjørende for redningssamarbeidet i Arktis
De norske redningshelikoptrene på Svalbard har flere oppgaver utover å bistå nordmenn og norske skip i nød ved Svalbard.
Helikoptrene har også en sentral rolle i det norsk-russiske redningssamarbeidet i Barentshavet.
Sist gang dette samarbeidet ble aktivert var i juni 2023.
Et russisk forskningsskip, som hadde frosset fast i den arktiske isen, måtte be om bistand fra Norge for å evakuere en syk medarbeider om bord.
På grunn av den lange distansen var redningshelikopteret avhengig av å fylle drivstoff flere ganger underveis for å nå frem til det fastfryste skipet.
I tillegg til redningssamarbeidet med Russland, har redningstjenesten en viktig rolle i beredskapen for de bemannede meteorologene stasjonene på Hopen sør for Spitsbergen, og på Bjørnøya midt i Barentshavet.
Sysselmesteren: – Vi var orientert
Sysselmester Lars Fause har ansvaret for å drifte redningstjenesten på Svalbard, der de to redningshelikoptrene inngår.
Dette gjør han på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet, som ga det kanadiske selskapet kontrakt på videre drift av redningshelikoptrene på Svalbard i 2021.
Fause sa fredag at han mener det ikke var riktig av han å kommentere forhandlingene.
– Vi er orientert om at det foregår forhandlinger mellom organisasjonen og CHC og følger nøye med.
NRK har sendt henvendelse til Justis- og beredskapsdepartementet med spørsmål. De har så langt ikke svart på NRKs henvendelse.
Dramatisk situasjon mener lokalstyreleder
Lokalstyreleder Terje Aunevik mener situasjonen ville blitt dramatisk om helikoptrene blir satt på bakken på grunn av streik.
– Det er viktig å tenke på Svalbard som et totalt isolert samfunn. Dette er den viktigste redningsberedskapen vi har, så dette må man få løst.
– For meg låter det merkelig at de ikke har klart å få landet en avtale.
Tore Villard i CHC sa til NRK at selskapet håpet NHO Luftfart og Parat ville komme til en løsning innenfor «rimelige rammer»:
– Som ivaretar ansatte i CHC, og som også sikrer at vi kan opprettholde helikopterberedskap for befolkningen og turistene på Svalbard og havområdene utenfor, sier han.
Endringslogg søndag kl 14:35:
Norsk Flygerforbund, som organiserer de andre helikopterpilotene i CHC, avviser at det ikke finnes en gjeldende tariffavtale for pilotene på Svalbard
De viser til at egne overenskomst mellom dem og selskapet. De peker på til at disse avtalene også er gjeldene for piloter som ikke er medlem hos dem.