Nord for polarsirkelen sørger jordens krumning for at radiosignaler ikke fungerer like bra som de gjør lenger sør.
Pilotene er derfor avhengige av å benytte seg av andre løsninger for å kommunisere, fortrinnsvis ved å snakke via satellitt. F-35 er ikke tilpasset kommunikasjon via satellitt, skriver Aftenposten.
– Dette er nytt for meg. Jeg kan ikke minnes at dette var et tema, verken før eller etter kjøpet, sier stortingsrepresentant Bendiks Harald Arnesen (Ap) til NRK.
Han satt i forsvarskomiteen da avgjørelsen om å kjøpe F-35 ble gjort.
– Jeg vil undersøke gehalten i dette, og min reaksjon er at dette er noe som må løses raskt. Dette er et område der det skal foregå både søk og redning, sier Arnesen.
- LES OGSÅ:
56 nye fly
Stortinget besluttet i 2008 å erstatte dagens F-16 med nye kampfly av typen F-35 Joint Strike Fighter.
Totalt skal Norge kjøpe 56 fly fra den amerikanske produsenten Lockheed Martin. I første omgang har regjeringen besluttet å kjøpe fire F-35 treningsfly.
- LES OGSÅ:
De fire testflyene blir levert i 2016 uten mulighet til satellittkommunikasjon. Ingen kan garantere når Lockheed Martin klarer å få på plass den nødvendige programvaren.
Stein Erik Nodeland, som leder det norske kampflyprogrammet i Forsvarsdepartementet, bekrefter i en e-post til Aftenposten at flyet så langt ikke har integrert en kapasitet for satellittkommunikasjon, og at man heller ikke vet når eller hvordan problemet skal løses.
- LES OGSÅ:
Krever løsning
Ine Eriksen Søreide (H), som leder Stortingets utenriks- og forsvarskomité, krever at forsvarsminister Grete Faremo (Ap) finner en løsning.
– Nordområdene er et av våre viktigste operasjonsområder. Det å ha fulle kommunikasjonssystemer der er utrolig viktig, sier hun.
I løpet av våren 2012 skal regjeringen legge fram hele anskaffelsesprogrammet for Stortinget.
LES OGSÅ:
Avviser problemer
Statssekretær i Forsvarsdepartementet, Roger Ingerbrigtsen (Ap), avviser at F-35 har kommunikasjonsproblemer.
– Dette er selvfølgelig ikke riktig. F-35 har akkurat de samme kommunikasjonsmulighetene som dagens F-16. - Norge vurderer fortløpende den teknologien som planlegges integrert i F-35. Vi vurderer også alternative løsninger for å sikre kommunikasjon over lengre distanse. Dette kan være satellittkommunikasjon i flere former samt annen type kommunikasjon. Det er enda for tidlig å si noe om endelig løsning. Den vil de første årene være på samme nivå som i dag og gradvis forbedres, sier Roger Ingebrigtsen.