30 år med F16 i Norge

Jubileet ble fredag markert med flykake og luftshow på Rygge flystasjon.

Det er så absolutt i overgangsalderen, men i høyeste grad operativt.

Jagerflyet F16 er fremdeles i tjeneste for det norske luftforsvaret 30 år etter at det første eksemplaret ankom Norge.

Flytypen ble fløyet første gang i USA i 1976, og 15. januar 1980 landet det første F16-flyet på Rygge flystasjon i Østfold.

– Helt herlig å lande i Norge

Nato-basen på Rygge var hjemsted for Norges F16-fly helt fram til tidlig på 2000-tallet.

Brølet fra jagerflyet var tilbake på Rygge fredag i anledning 30-årsjubileet, som ble feiret med både kake og flyshow.

Steinar Berg husker den første landingen med F16 på norsk jord - da satt han bak spakene.

– Det var jo folk som sto her og hadde stått og trippet og ventet. Vi var et par timer forsinket da vi kom inn her, så det var en god stemning, og folk var veldig fornøyd da vi kom. For meg var det helt herlig, sier Berg.

Norge kjøpte med årene 74 eksemplarer av F16.

– Et fantastisk fly

Generalinspektøren for Luftforsvaret, Stein Erik Nodeland, mener at F16 fremdeles er et glimrende jagerfly.

– Ja, det er et fantastisk fly. Særlig da det flyet kom, var det banebrytende. Piloten sitter veldig flott og har enorm utsikt. Det er en veldig stor og fin canopy, og man sitter litt bakover for å kunne tåle flere G-krefter. Og så har man et veldig moderne manøvreringssystem. I tillegg har man en svær motor som lager masse skyvekraft, så det var et enormt fly å fly dengang og er det ennå, sier Nodeland.

Men, alderen tærer på de norske 57 operative F16-flyene, og det betyr relativt mye tid på verksted.

– Det er litt som med gamle biler. Det krever mer vedlikehold. Det er helt naturlig. Så vi bruker flere arbeidstimer per flytime, og da har man blant annet måttet gjøre noe med skrogene og reparere mer, sier Nodeland.

Seks piloter døde, 17 fly tapt

Norge har hatt sine ulykker med F16-flyene. 17 fly er tapt på de 30 årene, og seks piloter har omkommet, alle på 1980-tallet.

– Jeg tror det var i 2002 at vi mistet et fly siste gang, og det er lenge siden det har vært en alvorlig ulykke med F16, og det er vi veldig glad for, sier Nodeland.

Et fly i overgangsalderen, spøkes det om F16. Tidligere Rygge-sjef og flyver Hans Magnus Lie, er helt uenig.

– Du ser jo at dette flyet er en skikkelig dame, sier Lie.

Men Norge er som kjent i forhandlinger med amerikanerne om neste generasjons jagerfly, F35 - eller Joint Strike Fighter, som skal avløse F16 om noen år.

– F16-erfaringene viktige i fremtiden

Erfaringene med F16 er da gode å ta med seg, sier statssekretær i Forsvarsdepartementet Espen Barth Eide, som også var på Rygge i dag.

– Jeg tror at F35 blir den naturlige arvtakeren til F16 for veldig mange av landene som nå bruker F16, slik at vi kan ta det internasjonale samarbeidet vi har utviklet for F16 videre inn i F35-æraen. Og jeg mener at 40 år er levetiden du kan forvente å ta ut av et slikt fly, og da er vi altså ferdig med tre fjerdedeler av den levetiden, men vi skal ha med oss F16 helt frem mot slutten av det tiåret vi nå har gått inn i, sier Barth Eide.