Ordfører Jan Olsen (SV) sier de føler seg lurt.
Nordkapp-ordføreren sammenligner betydningen av 50 arbeidsplasser i Nordkapp med 1000 arbeidsplasser i Tromsø - eller 10.000 i Oslo.
I 2013 lovet daværende Statoil at oljen skulle i land og det skulle skapes arbeidsplasser både på den planlagte terminalen, og hos det øvrige næringsliv.
Men sist uke ble det klart at Equinor ikke kommer til å sende oljen fra Johan Castberg-feltet i land i Nordkapp.
I Nordkapp ville man så gjerne se noe av den samme utviklinga som i Hammerfest etter utbygginga av gassfeltet Snøhvit og oljefeltet Goliat. Byen har fått erstattet sine drøyt 1000 arbeidsplasser i fiskeindustrien med tilsvarende antall innafor olje- og gassnæringa.
Johan Castberg er oljefeltet nordvest for Finnmark som skal være i drift i 2022. Feltet er det nest største på norsk sokkel som ikke er utbygd allerede, og verdens nordligste.
– Kunne motvirket fraflytting
Tidligere ordfører og leder i Finnmark Arbeiderparti, Kristina Hansen sier regjeringen har forspilt en sjanse til å bygge samfunn i Finnmark.
– Hvis vi ikke kan bygge samfunn på de naturressursene vi har, hva skal vi da bygge samfunn på, spør hun.
Hansen mener landsdelen kun sitter igjen som leverandør av råstoff etter Equinors beslutning.
Hun mener dessuten en satsing på lokale arbeidsplasser ville motvirket fraflyttingen fra landsdelen.
– Vi vet jo at fiskeriene ikke klarer å bære samfunnene. Derfor trenger vi attraktive arbeidsplasser, sier hun.
Hansen er for øvrig kritisk til anslagene for lokale ringvirkninger.
– Den rørende omsorgen for Nord-Norge er ikke troverdig, sier hun.
Bygges langs hele kysten
Selv om oljen skal skipes direkte fra feltet i Norskehavet og ut av landsdelen mener Equinor at det vil skapes ringvirkninger langs hele kysten.
En oversikt fra selskapet viser at det i Nord-Troms og Finnmark vil være drøyt 250 årsverk knytta til de 30 årene oljefeltet skal være i drift.
I utbyggingsfasen vil det i det samme området skapes 700 årsverk.
Bare ikke der håpet om gylne tider var størst.
I Honningsvåg forventer Equinor at det vil være grunnlag for mellom 5 og 10 arbeidsplasser på knytta til beredskapstrening mens feltet bygges ut.
Totalt beregner Equinor at utbyggingen vil skape 1750 årsverk, og driften 470 årsverk i 30 år.
Hammerfest, Dubai og Singapore
Disse årsverkene er spredt over store deler av verden.
I Hammerfest produseres undervanns rørsystemer. Byen har dessuten både helikopterbase og forsyningsbase. Driftsorganisasjonen er plassert i Harstad.
Bunnrammer produseres i Sandnessjøen, kabelnettverk lages på Rognan og branndører i Bodø.
Store konstruksjoner som skroget og en dreieskive produseres i Singapore og Dubai.
– Dette er store og spesialiserte oppgaver som ingen norske verft utfører, forklarer kommunikasjonsrådgiver Lise Andreassen Hagir i Equinor.
Hun forteller og at plattformdekket produseres av Kværner. Det involverer mekanisk industri både i Egersund, Stord, Sandnessjøen og Hammerfest.
– Joda, dette er noe. Men vi vet at ilandføring er det som skaper flest ringvirkninger. At vi forblir en råstoffleverandør kan ikke bestrides, sier Kristina Hansen.