Ordfører Jan Olsen (SV) sier de føler seg lurt.
Nordkapp-ordføreren sammenligner betydningen av 50 arbeidsplasser i Nordkapp med 1000 arbeidsplasser i Tromsø - eller 10.000 i Oslo.
I 2013 lovet daværende Statoil at oljen skulle i land og det skulle skapes arbeidsplasser både på den planlagte terminalen, og hos det øvrige næringsliv.
Men sist uke ble det klart at Equinor ikke kommer til å sende oljen fra Johan Castberg-feltet i land i Nordkapp.
I Nordkapp ville man så gjerne se noe av den samme utviklinga som i Hammerfest etter utbygginga av gassfeltet Snøhvit og oljefeltet Goliat. Byen har fått erstattet sine drøyt 1000 arbeidsplasser i fiskeindustrien med tilsvarende antall innafor olje- og gassnæringa.
Johan Castberg er oljefeltet nordvest for Finnmark som skal være i drift i 2022. Feltet er det nest største på norsk sokkel som ikke er utbygd allerede, og verdens nordligste.
Sjøsiden av Hammerfest med sine moderne bygg. I stor grad et resultat av olje- og gassnæringas tilstedeværelse.
Foto: Jan Harald Tomassen / NRK– Kunne motvirket fraflytting
Tidligere ordfører og leder i Finnmark Arbeiderparti, Kristina Hansen sier regjeringen har forspilt en sjanse til å bygge samfunn i Finnmark.
– Hvis vi ikke kan bygge samfunn på de naturressursene vi har, hva skal vi da bygge samfunn på, spør hun.
Tidligere Nordkapp-ordfører og nå leder i Finnmark Arbeiderparti, Kristina Hansen.
Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg / NRKHansen mener landsdelen kun sitter igjen som leverandør av råstoff etter Equinors beslutning.
Hun mener dessuten en satsing på lokale arbeidsplasser ville motvirket fraflyttingen fra landsdelen.
– Vi vet jo at fiskeriene ikke klarer å bære samfunnene. Derfor trenger vi attraktive arbeidsplasser, sier hun.
Hansen er for øvrig kritisk til anslagene for lokale ringvirkninger.
– Den rørende omsorgen for Nord-Norge er ikke troverdig, sier hun.
Oljen fra Johan Castberg-feltet skal hentes opp ved hjelp av et slikt produksjonsskip. Deretter lastes oljen direkte over i oljetankere.
Illustrasjon: EquinorBygges langs hele kysten
Selv om oljen skal skipes direkte fra feltet i Norskehavet og ut av landsdelen mener Equinor at det vil skapes ringvirkninger langs hele kysten.
En oversikt fra selskapet viser at det i Nord-Troms og Finnmark vil være drøyt 250 årsverk knytta til de 30 årene oljefeltet skal være i drift.
I utbyggingsfasen vil det i det samme området skapes 700 årsverk.
Bare ikke der håpet om gylne tider var størst.
I Honningsvåg forventer Equinor at det vil være grunnlag for mellom 5 og 10 arbeidsplasser på knytta til beredskapstrening mens feltet bygges ut.
Totalt beregner Equinor at utbyggingen vil skape 1750 årsverk, og driften 470 årsverk i 30 år.
Hammerfest, Dubai og Singapore
Disse årsverkene er spredt over store deler av verden.
I Hammerfest produseres undervanns rørsystemer. Byen har dessuten både helikopterbase og forsyningsbase. Driftsorganisasjonen er plassert i Harstad.
Bunnrammer produseres i Sandnessjøen, kabelnettverk lages på Rognan og branndører i Bodø.
Store konstruksjoner som skroget og en dreieskive produseres i Singapore og Dubai.
Skroget til produksjonsskipet som skal til Johan Castberg-feltet bygges i Singapore.
Foto: Lars Kindingstad / Equinor– Dette er store og spesialiserte oppgaver som ingen norske verft utfører, forklarer kommunikasjonsrådgiver Lise Andreassen Hagir i Equinor.
Hun forteller og at plattformdekket produseres av Kværner. Det involverer mekanisk industri både i Egersund, Stord, Sandnessjøen og Hammerfest.
– Joda, dette er noe. Men vi vet at ilandføring er det som skaper flest ringvirkninger. At vi forblir en råstoffleverandør kan ikke bestrides, sier Kristina Hansen.
Bunnrammer for Johan Castberg-feltet produsert i Sandnessjøen
Foto: Woldcam / Equinor