– Dette er jo joikakaker på nytt. Jeg synes det ser veldig likt ut som joika-emblemet, sier professor ved UiT, Ketil Hansen.
Et nederlandsk reiseselskap, ved navn Norske Noorwegen Reizen, bruker nemlig en samisk karikatur i sin logo.
I logoen er også Hurtigruten sin logo, siden selskapet leverer Hurtigruten-turer.
– Dette er en stereotypisk fremstilling av det samiske som vi har diskutert veldig mye nå i det siste. Å fremstille samer på den måten er en type kulturelt tyveri, mener Hansen.
– Sover i timen
Professoren henviser til den offentlige debatten om joikakaker-gutten. Den førte til at Nortura valgte å endre både navn og design på boksene.
Det burde dette selskapet også gjøre, mener Ánde Somby, førsteamanuensis ved UiT.
Han mener selskapet har sovet i timen.
– De burde våkne. På samme måte som Nortura burde de trekke denne logen tilbake og komme tilbake med en tidsmessig logo, sier Somby.
Norske Noorwegen Reizen reklamerer med at de er eksperter på Norge og har samarbeidet med Hurtigruten siden 1991.
Det får Somby til å reagere.
– Hvor spesialister er de på Norge hvis ikke de har fulgt med i utviklingen som har skjedd i Norge, og ellers i verden, når det gjelder slike karakterer i produktnavn og logoer?
– Skjønner ikke koblingen
Hansen stiller seg undrende til hva det samiske har med Hurtigruten å gjøre.
– Altså vi har jo en sjøsamiskbefolkning i Norge, men jeg forstår ikke koblingen mellom denne glade samegutten og Hurtigruten, sier professoren, og tilføyer:
– Hvis det er slik at Hurtigruten ønsker å profilere reisen sin med det samiske burde det bli gjort på en annen måte.
Ifølge Christina Hætta, leder for kultur i Samerådet, var det de som gjorde Hurtigruten oppmerksom på logoen og markedsføringen til det nederlandske firmaet.
– Samerådet har vært i dialog med Hurtigruten om denne logen og de er enig i at dette er en markedsføring som ikke hører hjemme i dagens samfunn.
Hun legger til at Hurtigruten allerede er i dialog med selskapet.
– Ikke i tråd med vår merkevare
Markedsdirektør i Hurtigruten, Stine Steffensen Børke, sier derimot at det er Samerådet som skal ta kontakt med reisebyrået.
– Vi er glade for at Samerådet skal kontakte reisebyrået direkte med sitt syn. Vi i Hurtigruten kommer også til å ta kontakt med reisebyrået, og forklare hvorfor mange i Norge vil kunne reagere på logoen deres.
Børke sier at bruken av Hurtigrutens logo ikke er i tråd med deres merkevareplattform.
– Med tanke på at reisebyrået har solgt reiser til Norge siden 1953, og selger reiser på vegne av en rekke store norske bedrifter, er det lett å si i dag at noen burde tatt denne praten med dem en gang i løpet av de siste 60 årene. Nå skal i alle fall vi ta en prat med dem, og forklare hvorfor det er flere som kan reagere på logoen deres.
Vil endre logo
Men det nederlandske reisebyrået har hverken hørt fra Samerådet eller Hurtigruten.
– Jeg kan ikke huske å ha diskutert dette med Hurtigruten, skriver daglig leder for selskapet, Dick von Kooi, i en e-post til NRK.
Han legger til at de aldri har hatt som intensjon å fornærme noen med sin logo og sier at de vil endre den.
- LES OGSÅ: