Hopp til innhold

Framskynder tiltak på ulykkesvei

Midtdelere på E8 i Lavangsdalen kan være på plass allerede i 2013.

Torbjørn Naimak

Regionveisjef Torbjørn Naimak tror midtdelere i Lavangsdalen kan være en realitet allerede i 2013.

Foto: NRK

Det ble klart etter et møte mellom Tromsøs ordfører Arild Hausberg og regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen torsdag.

De møttes for å planlegge framskyndingen av tiltakene langs den ulykkesutsatte veien.

Hittil i år har 8 mennesker mistet livet i ulykker på E8, to av dem i Ramfjorden denne uka.

Penger på statsbudsjett

Planene avhenger av om finansieringsspørsmålet går igjennom neste års statsbudsjett, og om alt går etter planen.

– Det er en del formelle prosesser og gjennomføringsprosesser som tar noe tid, men jeg synes nå at vi jobber innenfor et tidsbilde som jeg synes er bra, sier Naimak.

Dødsulykke i Lavangsdalen i Troms

Fem mennesker mistet livet i en ulykke i Lavangsdalen i vinter. Om lag 20 mennesker har omkommet på E8 de siste 10 årene.

Foto: NRK

Torsdag sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til NRK at hun skal jobbe for å få midtdelere i Lavangsdalen inn i statsbudsjettet i oktober. Da kan arbeidet komme i gang allerede neste år.

– Med signalene om at vi allerede kan få midler i 2012, må vi stå på for å få de vedtakene, sier Naimak til NRK.

Ramfjorden ferdig i 2015

Målet er å være i mål med planarbeid og plan for finansiering innen 1. desember.

Dersom Stortinget vedtar planene om utbygging på E8, kan også midtdelere være på plass i Ramfjorden i 2015.

Det avhenger ifølge Tromsø-ordfører Arild Hausberg av at det kommunestyret har sagt om finansiering og trasevalg blir holdt på, uavhengig av om det blir nytt politisk styre til høsten.

Bompenger

Ombyggingen i Ramfjorden har vært på planstadiet i svært mange år, og ordføreren mener at en endring i planene kan føre til at veien blir utsatt opp mot ti år.

– Ingen vil ta ansvaret for å skyve på veien i nye ti år, sier Hausberg.

Han viser til at det i nasjonal transportplan står at veien skal finansieres 50 prosent av staten, og 50 prosent ved hjelp av bompenger.

Forebyggende tiltak

Regionveisjefen viser til at det ikke bare er å sette opp midtdelere på de eksisterende veiene i fylket.

– Veiene må være bredere, opp mot 12 meter. I tillegg må avkjørsler og kryss bygges om, siden det ikke vil være mulig å krysse vegen. Dette tar tid, sier Naimak.

Det er allerede satt i gang hurtigtiltak som rydding av terrenget langs veien. Både nedsatt fart, og fartstavler skal komme på plass til høsten. Det er også planer om automatisk trafikkontroll.

Naimak og Hausberg er dessuten enige om at holdningsskapende arbeid også er veldig viktig.

– Redusert fart har mye å si for utfallet av en ulykke, sier Naimak.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark