Hopp til innhold

Midtdelere skal bygges fra 2012

Kleppa vil ha i gang arbeid med midtdelere i Lavangsdalen neste år.

Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsministeren sier det er usigelig trist med alle ulykkene på E8, og lover å jobbe for at arbeidet med midtdelerekommer i gang i 2012.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Ulykkesstrekninga E8 mellom Nordkjosbotn og Tromsø har krevd 22 liv på ti år.

Bare i år har åtte mennesker mistet livet, og mandag omkom to personer i ei møteulykke i Ramfjord.

Årsaken til ulykka er foreløpig ikke kjent.

Politiet sier torsdag at den foreløpige obduksjonsrapporten ikke gir noen svar på hvorfor bilen kom over i feil kjørefelt og kolliderte med en bergingsbil.

I vinter døde fem personer i en ulykke i Lavangsdalen.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) sier hun nå vil jobbe med å få midtdelerei Lavangsdalen inn i budsjettet for 2012 som presenteres i oktober.

2012

Ulykke

To personer omkom i en møteulykke i Ramfjord denne uka.

Foto: Gunn-Mari Eliseussen / NRK

– To ting er viktige for å komme i gang. For det første må planarbeidet avklares, særlig når det er snakk om å utvide veien.

– Når det gjelder finansiering, må vi ha penger på plass i 2012-budsjettet som vedtas i oktober. Jeg må sette inn innsats for å få regjeringen med på midtdeler i dette budsjettet, sier Kleppa til NRK.

Hun jobber dermed mot at arbeidet med å få på plass midtdelere i Lavangsdalen i løpet av 2012.

I Ramfjord, der den seneste ulykka skjedde, vil arbeidet ta noe lengre tid. Der planlegges det helt ny vei. Også på denne veien vil Kleppa jobbe for midtdelere.

– Det haster

– Veien er foreløpig ikke del av Nasjonal transportplan, men med denne ulykkesfrekvensen sier det seg selv at det haster med å få i gang arbeidet, sier Kleppa om veien gjennom Lavangsdalen.

Det er allerede klart at det gjøres en del mer kortsiktige tiltak på den ulykkesbelastet veien inn mot Tromsø.

Hastigheten settes ned på delstrekninger senest i høst.

Avisa iTromsø skriver torsdag at de mange ulykkene mellom Nordkjosbotn og Tromsø de siste ni årene har kostet samfunnet hele 865 millioner kroner.

LES OGSÅ: