Hopp til innhold

Mange opplever kontokapring i sosiale medier: Slik sikrer du deg

Torstein trodde han fikk en melding fra en gammel venn på Facebook. Da ble han lurt og kontoen kapret.

Bilde av mobil, Facebook

UTBREDT PROBLEM: 30 prosent av førstelinjehenvendelser hos Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) gjelder kontokapring på Facebook og Instagram. Bilde til illustrasjon.

Foto: Ida Louise Rostad

– Jeg var dum nok til å sende telefonnummeret mitt. Det var det som skulle til.

Det sier Torstein Johansen som bor i Alta.

En gammel venn i Sandefjord ba om å få telefonnummeret hans på Facebook – fordi de i fellesskap visstnok hadde vunnet penger. Torstein ga nummeret, og det var starten på at kontoen hans ble hacket.

– Flere tok kontakt med meg og spurte om jeg ikke hadde telefonnumrene deres. For det ble spurt om de kunne sende numrene sine til meg.

– Da skjønte jeg at det var helt feil, sier han.

Flere meldinger hadde blitt sendt fra kontoen hans til elleve facebookvenner. Meldinger som han selv ikke hadde skrevet.

Torstein Johansen varsler vennene sine om at han er blitt hacket.

VARSLET: I og med at Torstein Johansen ikke ble utestengt fra kontoen sin, kunne han varsle facebookvennene sine om at han var hacket.

Foto: Skjermdump

VARSLET: I og med at Torstein Johansen ikke ble utestengt fra kontoen sin, kunne han varsle facebookvennene sine om at han var hacket.

Foto: Skjermdump

– Hva tenker du om at andre har full kontroll over profilen din?

– Det er kjempeguffent, og man blir forbasket og sint. Det var viktig å få ryddet opp i det så fort som mulig.

Torstein er ikke alene om å oppleve slik kontokapring. I tillegg opplever andre å bli utestengt fra kontoene sine under hackingen.

Torstein Johansen i Alta

EN ERFARING RIKERE: Torstein Johansen fikk slettet chattetjenesten og endret passord, og fikk dermed ordnet kontoen sin raskt. Han er nå en erfaring rikere – Ingen får telefonnummeret mitt mer, sier han.

Foto: Torstein Johansen

EN ERFARING RIKERE: Torstein Johansen fikk slettet chattetjenesten og endret passord, og fikk dermed ordnet kontoen sin raskt. Han er nå en erfaring rikere – Ingen får telefonnummeret mitt mer, sier han.

Foto: Torstein Johansen

Kontokapring er blitt veldig vanlig

Ifølge Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) er kontokapring blitt et utbredt problem.

– Kontokapring er blitt veldig, veldig vanlig, sier Karoline Hultman Tømte. Hun er fungerende leder i Norsis.

Denne type hacking vokste raskt frem for halvannet år siden. Da kom det som en bølge – og siden har henvendelser om dette holdt seg høye og stabile.

– Omtrent 30 prosent av henvendelsene til slettmeg.no kommer fra folk som har opplevd denne type svindel som vi kaller kontokapring, forteller Hultman Tømte.

Karoline Hultman Tømte. Fungerende leder og faglig leder i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

KONTAKTET HVER DAG: Folk kontakter Norsis sin førstelinjetjeneste daglig om kontokapring hver eneste dag, forteller fungerende leder i Norsis, Karoline Hultman Tømte.

Foto: Norsis

Det er risiko for at kapringen fører til at informasjon blir brukt til andre kriminelle handlinger. Ifølge Norsis kan den som kaprer kontoen lære mye om deg og dine kontakter ved å få tilgang, og det er denne informasjonen som kan bli misbrukt.

Slik sikrer du deg

Det beste er nemlig å forebygge og unngå å miste kontrollen, forteller Hultman Tømte. Hun har tre råd som er viktige for å ruste seg mot svindlere.

Det viktigste man bør gjøre er å skru på totrinnspålogging. Det er en dobbel lås der man trenger både passord og en oppgitt kode for å komme inn på kontoen.

– Det er det aller lureste man kan gjøre. For da er det vanskeligere å komme inn på kontoen, sier hun.

Et annet viktig grep er å være ekstra varsom med hva slags informasjon man deler ut. Du bør stille spørsmål om hvem som har sendt meldingen og hva de spør etter.

– Hvis man får en henvendelse fra noen, så kan det lønne seg å spørre i en annen kanal, eller ta en telefon, om det faktisk er vedkommende som spør etter denne informasjon.

Svindelmetode

HVEM ER DEN FRA?: Et eksempel på hvordan denne meldingen ser ut. Ifølge Karoline Hultman Tømte bør man stille deg spørsmål om hvem som har sendt meldingen.

Foto: Jan Riddervold

Et annet tips er å alltid bruke sterke og unike passord. Man bør ikke bruke de samme passordene flere steder, og man bør lage passord som er vanskelige for både mennesker og data å gjette seg frem til.

Dette bør du gjøre om du er hacket

– Jo, kjappere man reagerer, jo, bedre er det for deg, sier Hultman Tømte.

Det første man bør gjøre er å bruke Facebook sin offisielle metode for det de kaller «hacket kontoer». Da fyller man ut et eget skjema og får deretter en verifisering på at det er du som eier kontoen.

Men det er ikke alltid denne metoden går helt som planlagt, forteller Hultman Tømte.

– Det er litt tricky noen ganger. Fordi hvis du først har mistet tilgangen til kontoen din, og svindlerne har byttet e-postadressen med sin egen, så vil du ikke motta bekreftelsen på e-post, sier hun.

Les også – Hvis du skal nå ut til den yngre generasjonen, må du bruke den yngre generasjonen

Ingunn Skjellestad Wettre, Frida Robøle Cavanzo og Vårinn Linnea Kvåle

Norsis sin hjelpetjeneste slettmeg.no kan også være til hjelp.

– Det er de som håndterer mye av disse sakene og har gode tips og triks for hvordan kontokapringen kan løses. Men man må faktisk gjennom Facebook sitt skjemavelde først, og det kan dessverre ta tid, sier Hultman Tømte.

Les også Over 475. 000 nordmenn rammet av hackere på Facebook

Profilinformasjon fra norske brukere ble delt gratis på et hackerforum lørdag

Karina har aldri hatt Tinder, likevel skulle flere menn på Tinderdate til henne

Flere nyheter fra Troms og Finnmark