Til sammen kan det bli investert for 500–600 millioner kroner i to hoteller på og ved den fjellrike øya i Troms.
– Planen er å realisere dem omtrent samtidig, sier fiskebåtreder og gründer Rolf Bjørnar Tøllefsen.
Senja, som er Fastlands-Norges nest største øy, beskrives ofte som et Lofoten uten turister.
Enn så lenge.
Spektakulære bilder fra blant annet sykkelrittet Arctic Race of Norway trekker stadig flere turister til Senja. Og altså pengesterke investorer.
Nå skal blant annet proffsyklist Thor Hushovd og alpinist Aksel Lund Svindal investere i reiselivet på øya.
Idrettskjendiser
Torsdag møtte Thor Hushovd investorer og ordførere i regionen.
Det ble holdt pressekonferanse med prosjektbilder, pompøs musikk og store ord.
– Senja er et fantastisk sted i Norge. Det er ikke en uoppdaget perle, men et sted som har et enormt potensial. Det har jeg og flere andre veldig troa på, sier Thor Hushovd.
Idrettsstjernene har gått sammen med investorer om selskapet Senjen Holding AS.
Ett av de to hotellene er planlagt å ligge ved kaianlegget på Finnsnes. Byen har omtrent 6000 innbyggere, og ligger rett over sundet fra øya Senja. Fra nyttår er Finnsnes en del av kommunen Senja.
– Dette hotellet er primært rettet mot reiseliv, og den utviklingen vi ser i reiselivet, sier Ole Martin Lund Andreassen, styreleder i Senjen Holding AS.
Rikki Martin Langnes og kompanjong André Bonotto har tatt imot nordlys-turister på Senja i et år.
Langnes sier han ønsker storsatsingen velkommen, men bare om de starter i riktig ende.
Ønskes velkommen – så lenge de sørger for toaletter nok
Han sier de møter meget konkrete utfordringer fordi det i stor grad mangler tilrettelegging for flere turister. Enkle fasiliteter er per i dag fraværende.
– På kveld- og nattetid er alt stengt. Særlig på vinterstid er det ingen steder å gå på do. Det er også langt mellom mulighetene for å kaste søppel, og nesten ingen steder å spise, sier Langnes.
Kompanjongene i Senja Experience oppfordrer derfor vanligvis turistene til å gå på do før de starter på en tur for å finne nordlyset.
– Det er svært vanskelig å få turister som ikke er vant med snø til å gå på do i en snøskavl. Vi har flere ganger endt opp med å banke på dører hos folk i vi kjenner.
I utgangspunktet er Langnes positiv til konkurranse, men om Senja skal bli «et nytt Lofoten» må infrastruktur på plass først.
– De må starte i riktig ende. Det er ikke brede nok veger til store busser, som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Man må lære av feil man har gjort i Lofoten, og så må man sørge for at det mest nødvendige som parkeringsplasser, toaletter og søppeldunker er på plass først, sier Langnes.
LES OGSÅ: