Drar på ny leteaksjon etter bolter som kan ha ført til helikopterstyrt

Det har ikke latt seg gjøre å finne boltene som mangler på ulykkeshelikopteret fra Alta. Nå skal området der helikopteret styrtet gjennomsøkes på nytt.

Ulykkessted, Skoddevarre

Fem dager etter ulykken var ulykkesstedet ryddet og åpnet, og folk hadde lagt igjen blomster. Nå kommer havarikommisjonen tilbake.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

De seks boltene skulle holde forbindelsen mellom motor og girkasse. Men da helikoptervraket ble undersøkt av Statens havarikommisjon for transport, fant de bare én av seks bolter.

Helikopteret fra selskapet Helitrans styrtet i forbindelse med en flygetur ved Skoddevarre i Alta 31. august. Fem unge voksne og én pilot mistet livet.

– For å finne ut hvordan ulykken kunne skje ville det være til stor hjelp om vi fant flere enn bare den ene, halve bolten vi har funnet til nå, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i havarikommisjonen.

Helikopterulykke Alta

Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen (til venstre) og Yann Torres i den franske flyhavarikommisjonen på vei til møte med politiet i forbindelse med helikopterulykken i Alta.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Vet ikke når boltene falt av

Det nye søket skal etter planen gjøres på onsdag. Det vil blant annet bli brukt metalldetektor, og havarikommisjonen tar høyde for at boltene kan ha falt av før helikopteret gikk i bakken.

– Vi kommer til å søke etter boltene både på selve ulykkesstedet, men også på bakken i den retningen helikopteret kom fra. Så langt vet vi ikke om boltene falt av i sammenstøtet med bakken, eller om det skjedde i lufta, sier Halvorsen.

Dersom boltene har falt av i luften har det ikke vært mulig for piloten å overføre motorkraft til rotoren. Rotoren har i så fall mistet hastighet, og helikopteret ville ikke lenger vært flygedyktig.

Slik så den fleksible koblingen ut etter helikopterulykken i Alta
Slik skulle den fleksible koblingen sett ut etter helikopterulykken i Alta

Bistand fra politiet

Når det nye søket settes i gang er det i samarbeid med det lokale politiet.

– Vi har fått spørsmål om å bistå med folk og materiell for å gjennomføre søket, men det er havarikommisjonen som bestemmer hvordan søket skal gjøres, sier Øyvind Lorentzen, lensmann i Alta.

Øyvind Lorentzen

Lensmann Øyvind Lorentzen er bedt om hjelpe havarikommisjonen med det nye søket.

Foto: CHRISTIAN KRÅKENES / NRK

Forfølger flere spor

Etter ulykken greide havarikommisjonen å finne ferdsskriveren til helikopteret, men den var svært skadet av brann. Så langt har den vært undersøkt ved flere laboratorier i Frankrike, blant annet hos produsenten Airbus.

– Selv om håpet om å få ut informasjon fra opptakeren nå begynner å bli ganske tynt, så er dette fortsatt noe vi jobber med, sier Halvorsen.

Ferdsskriver på helikopteret som styrtet i Alta

Ferdsskriveren fotografert av havarikommisjonen etter at den ble funnet på ulykkesstedet.

Foto: Statens havarikommisjon for transport

Svikt i kraftoverføringen mellom motor og girkasse er en av flere hypoteser havarikommisjonen jobber etter når de skal finne ulykkesårsaken.

– Disse boltene mellom motor og girkasse er en av flere brikker i undersøkelsene, men for øyeblikket en ganske viktig brikke, sier Halvorsen.

Havarikommisjonen gransker vrakdelene fra helikopterulykken i Alta.

Havarikommisjonen gransker vrakdelene fra helikopterulykken i Alta.