Hopp til innhold

Sunniva valgte bort hybel – bor nå i telt

På campingplassene foregår det et generasjonsskifte. Nå tar de unge over. Studenten fra Lakselv fikk ikke nok av friluftslivet, og flyttet like gjerne ut i teltet.

Sunniva er glad for å kunne bo tett på sine to hunder.

Sunniva trives godt med å bo i telt på campingplassen. Her kan hun også bo tettere på de to hundene sine, Zika og Likka.

Foto: Runa Gulliksen

– Jeg kaller det egentlig for en hybel for spesielt interesserte.

Sunniva Olsen bor i et nimannstelt på en campingplass utenfor Steinkjer. Hun er en del av den nye generasjonen som nå inntar campingplassene.

Med to meter takhøyde, over fire meter i lengden og to meter i bredden, har teltet ikke mangel på plass. Isolert gulv og elektrisk ovn hjelper til med å holde 20 grader i teltet, mens gradestokken ute viser fem pluss.

Selv om drømmen var å bo mindre sentralt, på fjellet eller i skogen, har Olsen flyttet inn på campingplassen mens hun studerer.

– Jeg går på skolen og må møte opp på universitetet, så da ble det litt glamping-utgave av drømmen, ler Olsen.

Sunniva har valgt å bo i telt fremfor en mer klassisk tilværelse på studenthybel.

Sunniva har valgt å bo i telt i stedet for den mer typiske hybelen.

Foto: Sunniva Olsen
Slik ser det ut i Sunnivas telt

Slik ser det ut inne i teltet til Sunniva.

Foto: Sunniva Olsen
Den alternative hybelen gir rom for å bo litt tettere på naturen.

Her bor Sunniva på campingen utenfor Steinkjer.

Foto: Sunniva Olsen

Glad for ny trend

Jarle Buseth, bransjesjef for NHO Reiseliv, ser en tydelig endring på campingplassene.

– Vi ser at det er yngre folk som ønsker å være campingturister i eget land. Det er blitt enklere og mer tilgjengelig for alle.

Buseth forklarer at de eldre som har hatt fast plass i flere tiår, nå sier opp plassene sine.

– Og da kommer jo de nye barnefamiliene inn og tar over etter de gamle.

Jarle Buseth, bransjesjef camping for NHO Reiseliv forteller om et generasjonsskifte i Norsk camping.

Jarle Buseth, bransjesjef camping for NHO Reiseliv forteller om et generasjonsskifte i Norsk camping.

Foto: Karen Gjetrang / NRK

Han mener at campingnæringen må takke sosiale medier for den økende trenden.

– De nye turistene er de som alltid har reist til utlandet, gjerne yngre folk. Nå har sosiale medier hjulpet norsk reiselivsnæring. Bilder trigger de yngre til å se det spektakulære i Norge.

Han ser positivt på at flere unge har årsavtaler på campingplassene.

– Det er jo kjempemorsomt at folk tenker litt utradisjonelt og kan bo så nær natur og friluft, så det synes jeg er veldig spenstig.

Eget studentmiljø

Sunniva Olsen mener studietiden er det perfekte tiden for å teste ut alternative bomuligheter.

– Det er nå man har muligheten, når man er student og ikke har så mange forpliktelser. Det var egentlig en veldig spontan tanke jeg fikk. Så har det bare ballet på seg, og nå sitter jeg her i teltet.

Olsen forteller at campingplassen har et voksende studentmiljø.

– Vi er faktisk åtte studenter. Det er seks i campingvogn, en i campingbil og meg i telt.

Flere studenter i Steinkjer har valgt å bosette seg på campingplassen.

Sunniva har byttet ut den mer tradisjonelle studenthybelen med et telt på campingplassen.

Foto: Sunniva Olsen

Å leie plass på campingen koster henne ikke mer enn tusen kroner i måneden. Derfor synes hun det er studentvennlig å bo i telt.

– Hvis man har råd til å kjøpe seg teltet og sånt, så vil jeg absolutt påstå at det er studentvennlig.

– Jeg tror ikke det er for alle, kanskje, men absolutt: Hvis man er interessert, så vil jeg foreløpig si at det er veldig ok.

Nå ser hun frem til å være mer ute og planlegger mange større og mindre turer fremover.

– Jeg tenker å gå Norge på langs, etter at jeg er ferdig å studere, forteller Olsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark