– Dette har vi ventet på i mange år. Dagens bru over Tanaelva er jo bygd like etter krigen og tilfredsstiller slett ikke standarden for en E6-forbindelse, sier ordfører i Tana, Frank Martin Ingilæ.
Han ser fram til at når brua står ferdig i 2019 så vil både tungtrafikken og de myke trafikantene få betydelig bedre kår enn ved bruk av dagens smale bru.
– Samferdselen i Finnmark får det bedre med denne brua. Dessuten blir det et arkitektonisk flott bygg over verdens beste lakseelv, sier Ingilæ.
Norsk og polsk fellesprosjekt
Byggingen av brua som symbolsk ble markert oppstarten på i dag skal gjennomføres ved hjelp av både entreprenører fra Finnmark og et polsk selskap.
Avdelingsdirektør Oddbjørg Mikkelsen i Statens vegvesen sier det kommer til å bli mye aktivitet fram mot tidspunktet brua skal være ferdig høsten 2019.
Hun forklarer at årsaken til at det har tatt så lang tid å få planene klare og igangsatt bygginga er at alle store prosjekter både må modnes og ikke minst finansieres.
– Nå er entreprenørene i gang med å etablere anleggsrigg, og det kommer til å bli stor aktivitet rimelig med en gang, sier hun.
Mikkelsen forklarer at den nye brua kommer til å bli et landemerke med en tydelig samisk profil.
– Den har blant annet et spesielt tårn som er inspirert av lokal kultur, og det er vi veldig glade for, sier Mikkelsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ: