Hopp til innhold

Flyr kutter kraftig i rutetilbudet

Årsaken er en krevende vintersesong, sier Flyr. En flyanalytiker forventer at flere flyselskap kutter i rutetilbudet denne vinteren.

Flyr Boeing 737 MAX 8
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Fra november til mars vil Flyr fly til en rekke europeiske byer. De vil også fly fra Oslo til Bergen og Trondheim.

I juletider, slutten av desember, vil de sette opp flyginger fra Oslo til Bodø, Evenes og Tromsø. Disse rutene vil bli kuttet fra november til mars.

Det skriver selskapet i en pressemelding. De vil øke tilbudet utover våren og sommeren 2023.

Det er en vanskelig beslutning som vi nå har tatt og som vi hadde håpet at vi ikke måtte ta. Men etterspørselen er ikke på nivået der vi skulle være. Det gjelder særlig forretningsreisene som ikke er kommet tilbake, Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

Årsaken til at Flyr nå kutter i rutetilbudet er rekordhøye rentehevinger, høy prisvekst og svært høye strømpriser som påvirker privatøkonomien.

Nå skal de halvere flygingene i vintersesongen. Wikstrøm Frislid har ikke eksakte tall på hvor mye de håper å sparer på kuttene.

– Det er betydelig besparelser, både når vi ikke har de samme drivstoffkostnadene og at vi ikke minst, dessverre, må permittere mange av våre gode ansatte.

Å permittere ansatte omtaler hun som smertefulle grep.

Hva hadde konsekvensen vært om dere ikke tok dette grepet?

Det kunne vært ille. Vi vil fortsatt være et selskap. Vi mener vi har livets rett. Vi skal være der i fremtiden. Derfor tar vi disse grepene nå, sier Wikstrøm Frislid i Flyr.

Forventer færre flyginger hos SAS og Norwegian

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til NRK at det blir en tøff vinter for flyselskapene i Norge.

– Det er så mange ting som påvirker økonomien, både i det private markedet og i næringslivet. Dermed faller etterspørselen og selskapene må gjøre noe for å korrigere dette.

Jans Jørgen Elnæs, flyanalytiker

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier det vil bli en tøff vinter for flyselskapene, der også SAS og Norwegian kan måtte redusere noen av sine flyginger.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

November til mars er vintersesongen for flyselskapene, og den kommer til å bli tung, sier Elnæs til NRK.

– Kanskje en opptur i forbindelse med jul og nyttår og vinterferie. Man forventer at markedet kommer tilbake igjen mot sommeren i 2023. Det tror jeg det er god grunn til å anta, sier flyanalytikeren.

Også SAS og Norwegian vil kunne bli truffet av redusert etterspørsel, mener Elnæs.

– Jeg forventer at både SAS og Norwegian også vil redusere noe av kapasiteten innenlands i Norge. Hvor mye det blir er litt tidlig å si, sier flyanalytikeren.

Høye drivstoffpriser og svake markedsutsikter gjør at også flyselskapet Widerøe kutter i flytilbudet.

Les også: Widerøe kutter i tilbudet tross passasjerrekord i september

Flypassasjerer går om bord i et Widerøe-fly på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.
Flypassasjerer går om bord i et Widerøe-fly på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.