Du har sikkert lagt merke til dem. Vektere i gul uniform, som går om bord på busser over hele landet for å sjekke at alle reisende har billett.
Og det er ikke uten grunn.
Daglig sniker flere hundre av oss enten vi skal ta buss, tog eller annen kollektivtransport. Dette medfører et betydelig inntektstap for de med ansvaret for kollektivtransporten, som i de fleste sammenhenger er fylkeskommunen.
Troms fylkestrafikk opplyser til NRK at de anslår at sniking årlig koster dem om lag 15 millioner kroner i tapte inntekter. Penger de gjerne skulle brukt til å forbedre dagens tilbud.
Storaksjon
Torsdag fikk NRK være med fylkeskommunen og deres innleide vaktselskap, Avarn Security, på en storaksjon hvor de sjekket en rekke busser ved UiT Norges arktiske universitet i Tromsø.
Det var ikke uten grunn at vekterselskapet hadde valgt seg ut universitetsområdet som plass for aksjonen. Statistikken viser nemlig at det er de i aldersgruppen 18 til 29 år som sniker mest.
Ingeborg Ryeng, områdeleder for sivil- og kontrolltjeneste i Avarn Security.
Foto: Henrik Einangshaug / NRK– Tromsø har ganske mange innenfor den aldersgruppen, spesielt siden vi har mange studieplasser – rundt 9000 studenter, sier Ingeborg Ryeng, områdeleder for sivil- og kontrolltjeneste i Avarn Security.
Ryeng forteller at formålet med aksjonen er å bidra til en holdningsendring, samt gi folk en forståelse av at billettinntektene brukes til drift av kollektivtransporten i byen.
– Mange unge forstår kanskje ikke helt hvorfor det er viktig å kjøpe billett, fortsetter hun.
Innrømmer sniking
Det tok ikke lang tid før de første snikende busspassasjerene ble stanset under torsdagens aksjon. Allerede på første buss ble to av passasjerene 950 kroner fattigere.
De fleste hadde likevel, i likhet med studenten Marius Møller-Hansen, alt på stell.
Selv mener han verken dagens billettpriser, eller prisen det koster å snike, er for dyrt.
GYLDIG: Marius Møller-Hansen hadde alt på stell da han ble stanset av vekterne torsdag.
Foto: Henrik Einangshaug / NRKLikevel innrømmer studenten at han har sneket tidligere.
– Med uhell i Tromsø, og med vilje i Oslo.
– Det kan være litt høy list for å kjøpe billett der hvis man er hjemme et par dager, og månedsbillett er litt dyrt.
Blant de som blir tatt for ikke å ha billett, er det noen unnskyldninger som går igjen, forteller Ryeng.
– Det er veldig mange unnskyldninger, som: «jeg har glemt busskortet hjemme», eller den klassiske «oi, jeg har ikke lagt merke til at billetten min har gått ut», sier hun, og opplyser at vekterne kan sjekke billetthistorikken til passasjeren.
Velger å spare
Kine-Louise Jacobsen.
Foto: Henrik Einangshaug / NRKKine-Louise Jacobsen er i likhet med Møller-Hansen student i Tromsø og mener dagens billettpriser er for høye.
– De er ganske høye i forhold til tilbudet. Det er nesten like dyrt som i Oslo, og der går det buss hele tiden.
En enkeltbillett for en sone i Oslo koster i dag 40 kroner for voksne (ikke studentrabatt), mens en enkeltbillett i en sone i Tromsø koster 41 kroner. Ingen av stedene har studentrabatt på enkeltbillett.
En 30-dagersbillett i Tromsø koster 320 kroner for studenter (ung voksen), mens det i Oslo koster 511 kroner. Billetten i Tromsø gjelder alle under 29 år.
Troms fylkestrafikk opplyser til NRK at rundt 4 prosent velger å reise uten billett, en statistikk som unge personer, typisk studenter, topper.
Leder av studentparlamentet UiT, Jonas Toft.
Foto: Henrik Einangshaug / NRKLeder av studentparlamentet ved UiT, Jonas Toft, mener det er dyrt å ta buss i Tromsø, og at det er dyrt å bo i byen, noe som tærer på lommeboken hos mange studenter.
– Det er nok dessverre enkelte studenter som ser at det er penger å spare i en ellers så dyr studenthverdag, sier Toft.
Han er ikke i tvil om at det koster dyrt å bli tatt for å snike på bussen.
– Det er fryktelig dyrt, men det er klart at hvis du ikke har kjøpt billett, og sniker på bussen med vilje, så må du betale for det.