Håvard Jakobsen har akkurat landet i Tromsø med sine barn på 13 og 16 år.
På flyturen gikk begge tom for strøm på mobilene sine.
– Det var nok litt kjedelig for dem. Vi har vært på tur i mange timer, sier Jakobsen.
Da barna skulle plugge i powerbanken sin, fikk de høre fra flypersonell at det ikke var lov.
– Det bør være mulig å lade med USB på flyet i stedet, sier Jakobsen.
Powerbank, eller nødlader, er en fin løsning for å ikke gå tom for strøm på mobilen. Men flere flyselskap lar deg ikke bruke dem om bord.
Foto: Henrik Einangshaug / NRKKan bli varme og selvantennelige
I slutten av mai frarådet Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået (EASA) bruk av nødladere, ofte kalt «powerbanker».
Denne uken besluttet Widerøe å forby bruk av powerbanker på sine fly.
– Powerbanker har ganske kraftige litiumbatterier. Disse kan bli varme og potensielt selvantennelige.
Det forteller kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli.
Hun presiserer at det er lov å ha med powerbanken om bord. Forbudet gjelder bruken av den.
– Har dere til gjengjeld USB-lading på flyene deres?
– Passasjerene våre kan lade mobiltelefonen på de større jetflyene til Widerøe, for eksempel de som flyr mellom Tromsø og Bergen.
Solli forklarer at det ikke finnes ladeporter på de mindre propellflyene, fordi disse flyene er eldre.
Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, sier sikkerhet er årsaken til at de nå forbyr bruk av nødladere.
Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRKNorwegian har på sin side hatt et forbud mot bruk av powerbank siden 2021.
Passasjerene får vite om forbudet ved hver avgang.
– Vi erfarer at de fleste passasjerene våre har full forståelse for dette.
Det skriver kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Eivind Hammer Myhre, i en e-post til NRK.
Norwegian har ikke andre lademuligheter om bord i dag.
Myhre forklarer at dette er fordi Norwegian ikke flyr langdistanse.
– Det skaper ekstra vekt om bord i flyet som skaper høyere drivstofforbruk og dermed høyere utslipp, skriver Myhre.
Denne gangen har Truls Bernhardsen (21) og Tor Ivar Hauge (35) landet på Langnes lufthavn i Tromsø med strøm på telefonen.
Foto: Oda Andrea Opheimsbakken / NRK– Heldigvis hadde de ladekontakt på flyet
Truls Bernhardsen (21) kom nylig hjem fra Amerika.
– Flyturen tok åtte timer. Heldigvis hadde de ladekontakt på flyet, sier han.
Powerbank bruker han bare på lange fjellturer.
Om telefonen hans dør ellers, er ikke så farlig.
– Jeg pleier ikke å følge så mye med på batteriet, så mobilen min kan plutselig gå tom.
Sammen med Bernhardsen, står ferierende pilot Tor Ivar Hauge (35).
Han mener forbudet er fornuftig.
– Vi må klare å planlegge så vi ikke trenger powerbank på flytur.
– Så du har nok strøm på mobilen din?
– Ja, jeg klarer meg.
Piloten Tor Ivar Hauge støtter forbudet mot bruk av nødladere.
Foto: Oda Andrea Opheimsbakken / NRKPleier du å bruke powerbank på tur?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.
Bodil Langerak har nylig flydd med både Widerøe og Norwegian.
– Begge selskapene opplyste om at det var strengt forbudt.
– Hva tenker du om det?
– Det går fint for min del, for sikkerheten bør komme først.
Langerak lader alltid mobilen før reise. I møtende stund har hun 54 prosent strøm på telefonen.
– Vi har godt av litt fritid fra telefonen. Men det er ikke sikkert barna mine er enige.
Bodil Langerak visste om forbudet. Derfor ladet hun før flyturen.
Foto: Oda Andrea Opheimsbakken / NRK
Sikkerheten kommer først
SAS har foreløpig ikke fulgt konkurrentene sine med et eget forbud.
Hos dem kan du fortsatt bruke powerbanken din på flyet.
– Sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først.
Det skriver pressesjef i SAS, Øystein Schmidt, i en e-post til NRK.
– Vi gjør løpende vurderinger for å finne en god balanse mellom passasjerkomfort og sikkerhet om bord.
Han forklarer at de aller fleste flyene til SAS har USB-ladeporter.
Powerbank tok fyr på fly
Brannfare er én av grunnene til at EASA advarer mot bruk av nødladere på fly.
Litiumbatteriene i laderne kan kortslutte eller overopphetes.
Dette kan igjen gjøre at de tar fyr eller frigjør giftig røyk.
Nettopp dette mistenkes å være opphavet til en brann som oppstod i et fly fra selskapet Air Busan i januar i år.
176 personer ble evakuert fra flyet mens det stod på Ghimae lufthavn i Sør-Korea.
Flyet fra Air Busan ble totalskadd i brannen. Sju personer fikk lettere skader, ifølge koreanske medier.
Foto: Son Hyung-joo / AP / NTBI Kina nødlandet et fly på Fuzhou Changle internasjonale lufthavn, da en powerbank tok fyr.
Dette skjedde i mars i år.