Ulykkesfrekvensen på europaveiene i Troms er på 11,5 prosent, mens den i Finnmark ligger på 11,2 prosent.
I Oslo er frekvensen så lav som 1,1 prosent viser undersøkelsen som er gjort av Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Regionveisjef i Statens Vegvesen, Torbjørn Naimak bekrefter at det er mange ulykker på veiene i nord.
– Vi har mange veier med alt for mange ulykker på. Situasjonen er ikke tilfredstillende sier han til NRK.
Risiko for å havne i alvorlige ulykker
Oversikten viser blant annet hvor veiene er mest hullete, mest svingete, hvor de er smalest og hvor det er størst risiko for å havne i en alvorlig ulykke.
En av de mest ulykkesutsatte strekningene i Troms er E8 gjennom Lavangsdalen. I løpet av de siste 20 årene har 22 mennesker mistet livet på strekninga.
I januar
på strekninga, i en kollisjon mellom tre personbiler og en buss. I etterkant kom det mange krav om at veien må sikres med blant annet midtdelere.- LES OGSÅ:
Tøffe prioriteringer
Naimak sier at Vegvesenet hele tiden jobber med å redusere antall ulykker og riskoen for ulykker på veiene.
– Vi må setter i gang tiltak på de veiene hvor vi har hatt flest ulykker. Men det handler jo om prioriteringer, sier han.
I vinter har også mange av veiene i Troms og Finnmark ofte vært stengt på grunn av fare for ras.
- LES MER:
Store forskjeller på utbygging av veinettet
Direktør for vei og transport i Statens vegvesen, Lars Erik Hauger, mener den store forskjellen mellom fylkene har sin årsak i hvordan man bygger veier i Norge.
– Trafikkmengden i fylker som Vestfold, Østfold og Oslo har gjort at vi har bygget ut veinettet. Og da bygger vi etter en standard hvor vi legger veldig vekt på sikkerhet, sier han.
Tallene tar for seg europaveiene, riksveiene og fylkesveier. Kommunale veier, som utgjør rundt 38.000 kilometer, er ikke med i kartleggingen.