Totalt skal det investeres 3,3 milliarder på veiene i hele Nord-Norge.
Men fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, er langt fra fornøyd. Han mener det kan være grunn for glede over bevilgningene til riksveiene, men når det gjelder fylkesveiene så er det ingen grunn til å være fornøyd.
Troms har 2900 kilometer med fylkesveier og til det foreslås 91 millioner kroner.
– Vi har et vedlikeholdsetterslep på 6–8 milliarder og da blir 91 millioner som et spøtt i havet. Etterslepet i fylket er allerede så stort at Troms vil trenge 600 millioner årlig i ti år, mener Prestbakmo.
Naimak sier seg imidlertid fornøyd med at det nå bevilges så mye penger til veivedlikehold at man slipper videre forfall på veien.
- Les også: Se hva pengene går til i Troms
- Les også: Se hva pengene går til i Finnmark
- Les også: Dette får Svalbard
E6 Nordkjosbotn-Alta er vinneren
Det foreslås altså 1 milliard til sammen på strekningen Nordkjosbotn-Alta. Av dette foreslås det 230 millioner kroner til Sørkjosfjellet i Nordreisa, noe som blant annet innebærer 2,3 kilometer ny veg i dagen og en 4,7 kilometer lang tunnel mellom Langslettkrysset og Sørkjosen. Dette vil korte inn E6 med 1,8 kilometer. Anleggsarbeidene startet før jul i fjor og skal være ferdig mot slutten av 2016.
- Les også: Kvænangsfjellet settes i gang
Videre foreslås det 232 millioner til skredsikringsprosjektet E6 Indre Nordnes–Skardalen i Kåfjord, noe som betyr en 8 kilometer lang tunnel gjennom Nordnesfjellet, samt ny bro over Manndalselva.
Dette vil korte inn E6 med 9–10 kilometer og kjøretida med om lag 10 minutter. Her starter arbeidene i høst og skal være ferdig i 2017.
Dessuten skal planlegging av prosjektene E6 over Kvænangsfjellet og fra Nordkjosbotn til Hatteng i Storfjord kommune starte.
I tillegg skal utbyggingen av E6 vest for Alta fortsette.
Naimak er fornøyd med at en lang rekke store prosjekter nå kan starte i tillegg til at de prosjektene som er i gang kan fortsette.
– Men man har alltid store behov og ønsker og forventninger, men vi kommer godt ut, sier Naimak.